Beszédes József híd |
Dunaföldvár
Csonka torony és Duna-híd
A város az ország közepén, a Duna jobb partján fekszik,
Budapesttől délre mintegy 90
kilométer távolságra.
Csonka torony |
Fontos közúti csomópont. Itt találkozik a 6-os, a 61-es és az 52-es út;
a Beszédes József híd itt köti össze a Dunántúlt az Alfölddel.
A millennium évében, 1896 decemberében befutott
Dunaföldvár újonnan épült állomására az első vonat. A Pusztaszabolcsról kiinduló vasútvonal
ma is csak Paksig vezet, a megyeszékhellyel nem teremtett közvetlen
összeköttetést.
Vonattal a Pusztaszabolcs–Dunaújváros–Paks-vasútvonalon
volt elérhető 2009-ig. Korábban Solttal is összekötötte vasútvonal, ezt azonban már felszedték, és
a vasúti töltés helyén 2015-ben kerékpárút épült.
A Duna-híd nagyjavítása során a vasutat 2000-ben végleg felszámolták. Az 1979 óta már csak teherforgalmi célokat szolgáló pályát felszedték, az úttest a hídon aszfaltburkolatot kapott, a régi pályatest további részének helyén a városközpontot elkerülő utat alakítottak ki.
A Duna-híd nagyjavítása során a vasutat 2000-ben végleg felszámolták. Az 1979 óta már csak teherforgalmi célokat szolgáló pályát felszedték, az úttest a hídon aszfaltburkolatot kapott, a régi pályatest további részének helyén a városközpontot elkerülő utat alakítottak ki.
Öreg templom |
Egy feljegyzés szerint: „nem lehet kétséges, hogy már a 11. században
volt Dunaföldvárnak egy igen figyelemreméltó, kőfaragványokkal díszített
temploma…”, ezt talán Szent Ilona tiszteletére szentelték.
A Duna parti város egyik
nevezetessége a 16. század elején épített négyszögletes alaprajzú erőd, amely a
török korban a budai pasa irányítása alá tartozott és amelyet Csonka toronynak neveznek a helyiek.
A város híres Csonka-tornyának keletkezéséről szintén
hiányoznak a megbízható adatok. Korábban a IV. Béla király idején emelt lakótornyok
egyikének vélték, de a régészeti kutatás azt mutatta, hogy az 1530-as évekből
vagy csak kissé korábbról való. Miután a törökök elfoglalták a vidéket,
erődítményt, sáncokat építettek itt, amihez a monostor és díszes templomának faragott
köveit is felhasználták, és a vár körül település alakult ki.
Ma helytörténeti és
börtönmúzeum.
Gőzmalom |
A város fejlődésében nagy
szerepet játszott a Duna: partján teljes fordulatszámon őrölt a vízimalom, s az
árúk célba juttatásához nélkülözhetetlen volt a hajózás.
Dunaföldváron két helyen
működött vízimalom, az egyik Felső-révnél, a másik Alsó-révnél.
Ma a nagy folyó partján
strand, horgásztanya, üdülőfalu és halászcsárda várja a pihenésre vágyókat.
Dunaföldvárt 1930 óta híd
köti össze a folyó bal partján álló Solttal.
Szulejmán szultán a mohácsi csata
(1526)
után Földváron fogadta Buda város tanácsát, hogy tőlük a város
kulcsait átvegye. A török uralom idején Jur Hisszarit volt a
település neve.
Föld-levegő rakétabázis |
1989. március 1-jén pedig
várossá nyilvánították. A rendszerváltás egyik első jeleként kiürítették az
itteni szovjet laktanyát, leszerelték a föld–levegő rakétabázist, 1990. április 22. és
május 14. között a szovjet csapatok elhagyták Dunaföldvárt. A felújított
épületekben több száz fiatal család lelt otthonra
Beszédes József vízépítő mérnök volt (vasútmérnökként is
tevékenykedett). Kidolgozta egy Kolozsvártól Gratzig hajózható csatorna építésének tervét is.
Széchenyi István kezdeményezésére az országgyűlés 1840-ben törvényt hozott a Beszédes által elképzelt Duna–Tisza-csatorna építéséről. (De nem volt rá pénz).
Strand |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése