A vezetőálláson |
93.
Dadogó vizsgázó
Az ember akkor nem
dadog, ha énekel, verset mond, suttog vagy kiabál.
(ismeretlen)
(ismeretlen)
Úgy szól egy régi mondás: "Jó pap
holtig tanul".
Ezt én nyugodt szívvel kiegészíthetem: a jó vasutas is. Ha nem is holtig, de amíg dolgozik állandóan tanul. Bármilyen munkakörbe akarják beosztani, előtte tanulni kell és vizsgázni. Hogy ki, mennyi vizsgát köteles letenni egy-egy munkakör ellátásához az le van írva az Oktatási Utasításban (O.1.). Felsorolni is sok lenne, mennyi mindent meg kell tanulni ahhoz, hogy valaki például mozdonyvezető legyen.
Ezt én nyugodt szívvel kiegészíthetem: a jó vasutas is. Ha nem is holtig, de amíg dolgozik állandóan tanul. Bármilyen munkakörbe akarják beosztani, előtte tanulni kell és vizsgázni. Hogy ki, mennyi vizsgát köteles letenni egy-egy munkakör ellátásához az le van írva az Oktatási Utasításban (O.1.). Felsorolni is sok lenne, mennyi mindent meg kell tanulni ahhoz, hogy valaki például mozdonyvezető legyen.
Tanulni sokat kell |
Ha az alapvizsga megvan, következik a továbbképzés.
Rendszeres szakmai oktatások (kb. negyedévenként, de volt amikor sűrűbben), időszakos vizsgáztatások (kb két évenként, de volt úgy, hogy évenként) tarkítják a vasutas dolgozók életét.
Erre szükség is van, ha figyelembe vesszük a sok változást, ami a szabályokban előfordul.
Régebben - kb. 1990-ig - hét-nyolc
évenként új Utasítást kellett kiadni, mert ennyi idő alatt olyan sok módosítás
látott napvilágot, amit persze az Utasításba be kellett írni, hogy úgy
néztek ki a szakkönyvek, mint a saláta.
Jelenleg már hosszabb ideig van érvényben egy-egy Forgalmi Utasítás, mert a módosításokat nem kell beragasztani, hanem ki lehet cserélni az érintett lapot.
Jelenleg már hosszabb ideig van érvényben egy-egy Forgalmi Utasítás, mert a módosításokat nem kell beragasztani, hanem ki lehet cserélni az érintett lapot.
A tanulók ilyenkor azt kérdezik, hogy minek ennyi
módosítás? Nem lehetne olyan szabályokat leírni, amik sokáig érvényesek ?
De lehetne. Csak akkor meg kellene állítani a vasút és a környezete (útátjárók, pályaudvarok) fejlesztését, korszerűsítését, mert ezek hozzák maguk után a szabályok módosítását.
Hasonlóképpen a balesetek. Nem árulok el titkot, ha azt mondom, hogy majdnem minden baleset felszínre hoz olyan - sokszor persze egészen apró - dolgot, ami nem volt kellően, egyértelműen szabályozva.
A módosításokból szintén vizsgát kell tenni az érdekelteknek.
A vasúti szakvizsgákat, vasút igazgatóságonként kijelölt, nagy gyakorlattal és tapasztalattal rendelkező szakvizsga biztosok "veszik ki".
Az Igazgatóság területén levő csomóponti állomásokon éves ütemezés szerint tartják az időszakos vizsgákat.
A szakszolgálatoknál (forgalom, kereskedelem, gépészet, biztosító-berendezés, felső vezeték kezelés, munkavédelem, tűzvédelem) egy vagy két vizsgabiztos van, akik nem győznék a vizsgáztatást lebonyolítani, ezért a csomópontok szakoktatóit kivezénylik az időszakos vizsgáztatásokhoz, hogy segítsenek levizsgáztatni a dolgozókat.
De lehetne. Csak akkor meg kellene állítani a vasút és a környezete (útátjárók, pályaudvarok) fejlesztését, korszerűsítését, mert ezek hozzák maguk után a szabályok módosítását.
Hasonlóképpen a balesetek. Nem árulok el titkot, ha azt mondom, hogy majdnem minden baleset felszínre hoz olyan - sokszor persze egészen apró - dolgot, ami nem volt kellően, egyértelműen szabályozva.
A módosításokból szintén vizsgát kell tenni az érdekelteknek.
A vasúti szakvizsgákat, vasút igazgatóságonként kijelölt, nagy gyakorlattal és tapasztalattal rendelkező szakvizsga biztosok "veszik ki".
Az Igazgatóság területén levő csomóponti állomásokon éves ütemezés szerint tartják az időszakos vizsgákat.
A szakszolgálatoknál (forgalom, kereskedelem, gépészet, biztosító-berendezés, felső vezeték kezelés, munkavédelem, tűzvédelem) egy vagy két vizsgabiztos van, akik nem győznék a vizsgáztatást lebonyolítani, ezért a csomópontok szakoktatóit kivezénylik az időszakos vizsgáztatásokhoz, hogy segítsenek levizsgáztatni a dolgozókat.
No, ez könnyű vizsga lesz |
A vizsgáztatás így is eltart három-négy napig egy-egy csomóponton.
Az említett szakszolgálatokat ma már nem úgy nevezik, ahogy a zárójelben tettem, mert ennél szebb neveket kaptak a vasút felosztásakor. (pl.: Start, Cargo, Trakcio stb).
Egyik éven, mint Győr állomás forgalmi oktatója,
szintén részt vettem az éves vizsgáztatáson. Azt azonban nem engedték,
hogy saját állomásom dolgozóit vizsgáztassam, hanem a távolabbi
(Hegyeshalom, Komárom, Tatabánya, Székesfehérvár és a Budapesti sőt azon túli
Cegléd, Hatvan, Balassagyarmat) állomásokra lettem vezényelve.
A vizsgabiztos jelölte ki, hogy melyik oktató
milyen munkakör dolgozóit vizsgáztassa. Engem ebben az esetben a
mozdonyvezetők vizsgáztatásával bízott meg.
Szerettem a mozdonyvezetőkkel beszélgetni, mert véleményem szerint ők azok a vasúton, akik a legjobban ismerik az Utasításokat. Erre szükségük is van, hiszen járják az országot és nem elég egy-két állomás körülményeit ismerni, hanem az egész vonalat, sokszor vonalakat is ismerniük kell.
Szerettem a mozdonyvezetőkkel beszélgetni, mert véleményem szerint ők azok a vasúton, akik a legjobban ismerik az Utasításokat. Erre szükségük is van, hiszen járják az országot és nem elég egy-két állomás körülményeit ismerni, hanem az egész vonalat, sokszor vonalakat is ismerniük kell.
Egy kijelölt teremben ötösével jöttek be a
vizsgázók. A "belépő" az volt, hogy az illető Utasítása megfelelően
ki legyen javítva.
Meg kell jegyeznem, hogy az Oktatási Utasítás az időszakos vizsgáztatásról azt írta, hogy oktató jellegű legyen. (meg kell beszélni a módosítások szükségszerűségét, fontosságát).
Ehhez tartva magamat én nem szoktam nagyon szigorú lenni, ami gyorsan elterjedt a vizsgázók között. Ebből néha az adódott, hogy az én ajtóm előtt többen várakoztak, mint a többi vizsgáztatóé előtt.
Meg kell jegyeznem, hogy az Oktatási Utasítás az időszakos vizsgáztatásról azt írta, hogy oktató jellegű legyen. (meg kell beszélni a módosítások szükségszerűségét, fontosságát).
Ehhez tartva magamat én nem szoktam nagyon szigorú lenni, ami gyorsan elterjedt a vizsgázók között. Ebből néha az adódott, hogy az én ajtóm előtt többen várakoztak, mint a többi vizsgáztatóé előtt.
Már képezik a női mozdonyvezetőket |
Egy-egy vizsgázóval általában 15-20 percet
foglalkoztam.
A harmadik csoport jött be vizsgázni. Elvégeztem az adminisztrációt. Átnéztem az Utasításokat. Mindegyik ki volt javítva. Elkezdtem a kérdezgetést.
Bemelegítésként a Jelzéseket vettem terítékre. Ezzel nem szokott probléma lenni.
Nap, mint nap ezekkel találkoznak, ismerik őket. A negyedik vizsgázóra került sor.
A harmadik csoport jött be vizsgázni. Elvégeztem az adminisztrációt. Átnéztem az Utasításokat. Mindegyik ki volt javítva. Elkezdtem a kérdezgetést.
Bemelegítésként a Jelzéseket vettem terítékre. Ezzel nem szokott probléma lenni.
Nap, mint nap ezekkel találkoznak, ismerik őket. A negyedik vizsgázóra került sor.
Megkérdeztem tőle, hogy mikor mehet el "vörös"
jelző mellett?
A válasz: "vö..vö..vö..vörös..je..je..jelző..me...me...
A társai kezdtek el magyarázkodni, hogy az illető különben nem dadog, csak valószínű nagyon izgul.
Mondtam neki, hogy nyugodjon meg, nem vérre megy a vizsga, és újra feltettem a kérdést.
A válasz hasonló az előzőhöz: "vö..vö..vö... Közbeszóltam, hogy ne próbálja elismételni a kérdést (ami a vizsgázóknak önkéntelen szokása, talán azért, hogy amíg a kérdést elismétli, hátha eszébe jut a válasz), hanem rögtön a válasszal kezdje.
A válasz: "vö..vö..vö..vörös..je..je..jelző..me...me...
A társai kezdtek el magyarázkodni, hogy az illető különben nem dadog, csak valószínű nagyon izgul.
Mondtam neki, hogy nyugodjon meg, nem vérre megy a vizsga, és újra feltettem a kérdést.
A válasz hasonló az előzőhöz: "vö..vö..vö... Közbeszóltam, hogy ne próbálja elismételni a kérdést (ami a vizsgázóknak önkéntelen szokása, talán azért, hogy amíg a kérdést elismétli, hátha eszébe jut a válasz), hanem rögtön a válasszal kezdje.
Még egyszer: mikor mehet el "vörös"
mellett?
A válasz ugyanaz: "vö..vö...
Mondom, hogy álljunk meg.
Felteszem úgy a kérdést, hogy igennel vagy nemmel kell csak válaszolni. Kezdjük:
Elmehet-e "vörös" jelző mellett? A válasz: i...i...i...i-gen.
Következő kérdés: Akkor is, ha a Jelző árbóca "vörös-fehér"? A válasz: n..n..em.
Mondom, hogy álljunk meg.
Felteszem úgy a kérdést, hogy igennel vagy nemmel kell csak válaszolni. Kezdjük:
Elmehet-e "vörös" jelző mellett? A válasz: i...i...i...i-gen.
Következő kérdés: Akkor is, ha a Jelző árbóca "vörös-fehér"? A válasz: n..n..em.
Nagyon szépen haladtunk, de nagyon lassan. Hogy
felgyorsítsuk az eseményeket azt találtam ki, hogy ne szóljon, csak intsen a
fejével igent vagy nemet.
Ez a vizsga eltartott egy órán keresztül is. (az ajtó előtt várakozók már megijedtek, hogy kemény vizsga elé néznek, ha ilyen sokáig tart).
Nem szaporítom a szót, a mozdonyvezető levizsgázott.
Ha már akkor én is okosabb vagyok, mondhattam volna, hogy énekelje el a választ, vagy netán szavalja el, illetve suttogja vagy netán még azt is elnézem, ha kiabálja.
De ezt a népi bölcsességet akkor még nem ismertem.
Ez a vizsga eltartott egy órán keresztül is. (az ajtó előtt várakozók már megijedtek, hogy kemény vizsga elé néznek, ha ilyen sokáig tart).
Nem szaporítom a szót, a mozdonyvezető levizsgázott.
Ha már akkor én is okosabb vagyok, mondhattam volna, hogy énekelje el a választ, vagy netán szavalja el, illetve suttogja vagy netán még azt is elnézem, ha kiabálja.
De ezt a népi bölcsességet akkor még nem ismertem.
Itt vizsgáztattam |
A vizsgáztatás végeztével, kb 3 órával az
eset után, a fiú az ajtó előtt várakozott rám és folyékony beszéddel
elnézést kért, hogy nem tudott kimondani a vizsgán egy értelmes szót sem,
de úgymond, ha nagyon izgul, akkor mindig előjön a dadogása.
Utólag elgondolkoztam: két eset
lehetséges, vagy tényleg dadog, ha izgul, vagy egy új taktikával
találkoztam, amit vizsgázáskor alkalmazni lehet.
Ez nekem soha nem jutott eszembe!
Ez nekem soha nem jutott eszembe!
Egyik sincs kizárva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése