Kádár lakosztálya |
72. Védett vezetők utazása
Csak amikor elég sötét van, akkor látod meg a csillagokat.
(Martin
Luther King)
Mindig nagy izgalmat okozott, főleg az állomások vezetőinek, ha arról kaptak
értesítést, hogy Kormányzati különvonat fog közlekedni.Főleg, ha a különvonat végállomása pontosan az ő állomása.
Győrben az ilyen vonatok elég gyakran előfordultak:
A főnök ilyenkor iparkodott előkeríteni az utazással kapcsolatos Utasítást, amiatt, hogy átnézze, nehogy valamit elmulasszon végrehajtani.
Az oktatótiszt ilyenkor külön oktatást tartott az utazás előkészítésében és lebonyolításában résztvevőknek.
A kormányfői utazások három variációban történhettek.
Mégpedig a következő négy módon.
Nem tévedés négyet mondtam, rögvest kiderül, hogy miért.
A védett vezetők utazhattak külön vonattal,
nem különvonattal, de a menetrendszerinti vonattal külön kocsiban és
harmadsorban még külön kocsi sem kellett, mert elég volt egy külön szakasz.
Meg kell jegyeznem, hogy a harmadik variációval egyetlen egyszer sem találkoztam.
Ha a szakaszt lezárták, akkor már lezárták az egész kocsit.
A negyedik módot azért említettem, mert előfordult, hogy Budapesttől Hegyeshalomig minden állomás érintett vasutas dolgozóját berendelték , hogy "utazás" lesz.
Méghozzá Kádár János utazik Bécsbe tárgyalni Kreiskivel.
A kiadott menetrendben, (amit csak a főnökök kaptak meg), az volt, hogy 9 órakor indul a Keletiből.
Attól függetlenül már reggel óta mindenki készenlétben állt vagy ült.
Nemcsak a vasutasok, hanem az egyéb biztosító szervek is elhelyezkedtek a vasúti pálya mellett.
Még a mi utasításunkban sem volt benn, de a pálya mellett kétszáz méterenként egy-egy rendőr, munkásőr helyezkedett el. Nem beszélve a hidak, aluljárók és útátjárók biztosítását végzőkről.
Mondom, reggel óta készenlétben álltunk.
Csak nem kaptunk hírt, hogy a vonat már elindult volna Budapestről.
A feszültség az idő múlásával egyre nyomasztóbb lett.
Mikor indul már a vonat? Az idő rohamosan "cammogott".
A vonatról semmi hír. Egészen délig.
Akkor a Kossuth rádió a déli hírekben tájékoztatott nem csak bennünket, hanem mindenkit, hogy Kádár már Bécsben tárgyal.
Integet (vagy beintett?) |
Meggondolta magát. Átugrott repülővel. De legalább megsúgta volna valaki, hogy ne szobrozzunk az állomásokon, hanem menjünk haza.
Volt egy közlekedési miniszterünk (persze több is volt, de ő volt akkor, amikor én személyszállítási vezető voltam és néhányszor összetalálkoztam vele.), Pulai Árpád.
Felizgatott bennünket Győr környékén, hogy meglátogat bennünket a Vasutasnapi ünnepségen. Hozza magával a sleppet is.
A főnökünk - valószínű azért, mert bírta a reprezentációs keret - az egész Restit
(ahol most a DM van) lefoglalta, az ünnepség megtartására.
A terv az volt, hogy a miniszterünk különvonattal érkezik.
A különvonat be is gördült a "Csarnok első vágányra" Győrben.
Előtte már a főnök odarendelte valamennyi reszortvezetőt, voltunk vagy harmincan.
Kiöltözve frissen vasalt egyenruhában, fehérkesztyűben, díszsorfalat álltunk a peronon, hogy a miniszter okvetlenül betaláljon a Restibe.
Csak lestük azt a pár embert, akik leszálltak a vonatról, de legnagyobb meglepetésünkre, mondhatnám, hogy sajnálatunkra, de ez csak a főnökre vonatkozott, a miniszter nem volt köztük.
Kérdeztük az érkezőktől, hogy mi történt vele?
Érkezik az első vágányra |
Elárulták, hogy a vezér nagyon szeret autót vezetni és nem szállt fel a vonatra, hanem eljött személygépkocsival.
Erre a díszsorfal hátra arc, átvonultunk az utca felőli oldalra és ott várakoztunk.
Egészen addig, amíg valaki nem újságolta, hogy a Pulai már a Restiben issza az aperitifet.
Na, gyerünk utána. Persze, azért jutott nekünk is.
Egy félórát volt velünk a miniszterünk, utána bejelentette, hogy el kell mennie Székesfehérvárra, mert ott is várja a helyi vasutasság.
Beült a kocsiba, a sofőrt átültette az anyós ülésre - mivel szeretett vezetni - és a pár féldeci töménnyel a gyomrában "Fehérvárra mene...", saját kezével irányítva a kormányt.
Persze előtte is, utána is a motoros rendőrök biztosították a szabad utat.
A vezetők utazásait szabályozó Utasítás azt írja, hogy a különvonat előkészítése során figyelni kell arra, hogy a vonat "méreteit" a rendeltetési állomáson megtudják.
Erre azért volt szükség, hogy a vonatot úgy állítsák meg, hogy a védett személy kiszállása kiszámítható helyen legyen.
Ezt úgy hajtották végre, a vonat méreteinek ismeretében, hogy a kiszállásra kijelölt lépcső és a mozdony vezetőállás ablakának középvonala közötti távolságot mérték le és a "Megállás helye" jelzőt úgy helyezték el a peronon, ha a mozdonyvezető úgy áll meg, hogy a tábla ennél a középvonalnál van, akkor a leszállás helye is a tervezett helyen van.
Általában.
Ha valaki ezt a mérést "elszabta", úgy jár, mint az elődöm, amikor Losonczit várták Győrben.
Vagy rosszul mértek, vagy másik szerelvényt küldtek, a lényeg az, hogy amikor a vonat megállt a kitűzött "Megállás helye" jelzőnél, a takarítónő legnagyobb meglepetésére az ő lépcsőjénél már ott volt az a szőnyeg, amihez ő valamivel később szokott hozzájutni.
A helyzetet a Vonatparancsnok oldotta meg nagyon rugalmasan.
Nem véletlenül került ő ebbe a beosztásba.
Hol legyen a szőnyeg? |
Azonnal intézkedett, hogy azt a rohadt táblát vigyétek onnan a ...., mondta hova!
A mozdonyvezetőnek pedig azt mondta, hogy addig húzzon lassan előre, amíg ő "le nem inti" a vonatot.
Hála Istennek és a Vonatparancsnoknak, a védett vezető a malőrből semmit nem vett észre.
A főnökünk ebbe nem nyugodott bele. Másnap berendelte az érdekelteket a "szőnyeg szélére" és jól eligazította őket.
A Vonatparancsnokról már elmondtam, hogy a vonatnál szinte teljhatalmú intézkedő.
Nem is bíznak meg ezzel a feladattal bárkit.
Amikor én voltam személyszállítási vezető, a Vonatparancsnok minden Kormányzati vonatnál Smidt Karcsi bácsi volt. Ő egy komoly, határozott úriember volt.
Persze ehhez járult még az is, hogy nem hordta magasan az orrát.
Mindenkivel barátságosan beszélt.
A "Resti" előkészítve |
Nemcsak a különvonatoknál találkoztam vele, hanem az évenként egy-két alkalommal megtartott országos személyszállítási vezetői "továbbképzéseken" is, amit az ország különböző állomásain szoktak megtartani.
(az elődöm éppen a miskolci továbbképzést nem élte túl).
A következő eset előtt éppen Fonyódon volt kéthetes kihelyezett megbeszélés, ami naponta az ottani főnök pincéjében fejeződött be.
Karcsi bácsival jól összebarátkoztunk.
Kiderült, hogy én is ismerem azokat a magyar nótákat, amelyeket ő.
Nem tudom pontosan, hogy ki volt az a "védett vezető", aki Győrbe érkezett egy különvonattal. Minden nagyszerűen elő volt készítve. Tiszta peron, tiszta és virágos ablakok. A peronon is nagy virágtartóban a virágok.
A város valamennyi magas rangú vezetője kinn volt az állomáson a megyei pártbizottsági titkártól a többi párttitkáron és tanácsi vezetőkön keresztül az állomási vezetőkig.
Fel is állt a fogadóbizottság a peronon a rangnak, beosztásnak megfelelő sorrendben.
Legelöl a megyei PB titkár és így sorban egymás mellett.
Én szerényen a sor legvégére álltam, bár a főnök erőltette, hogy álljak melléje a sor közepén, ahol ő állt, mert ott a helyem a rangsorban.
Azért én maradtam a sor végén.
Begördült a vonat az első vágányra.
Amint megállt a különvonat, a kiszállásra kijelölt lépcsőn először a Vonatparancsnok, az én jó barátom, Karcsi bácsi szállt le.
Amint meglátott, azonnal odasietett hozzám és meleg szeretettel üdvözölt.
- Szerbusz Pistikém! Jól vagy?
Ez idáig rendben volt.
A baj ott kezdődött, hogy akik utána szálltak le a vonatról, látták, hogy a Vonatparancsnok milyen szeretettel köszönt engem, szép sorban kezdtek hozzám vonulni.
Nem volt rám írva, hogy hoppá, ez ám a sor másik vége!
A helyzetet most nekem kellett megmenteni.
Köszöntöttem a hozzám közeledőket és mondtam nekik, hogy jöjjenek velem a sor másik végére.
Magyarul én lettem a felvezető. Talán észre sem vették, hogy a fogadás nem így volt eltervezve.
A főnököm sokáig mondogatta, milyen nagy franc vagyok, hogy én fogadom először a fejeseket a megyei párttitkárt megelőzve.
Megnyugtattam, hogy ez csak a nagyság átka.
Vette a lapot!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése