2016. május 4., szerda

Peronkakas 69. Még a gőzösök idejében

Füstölgetett


69.  Még a gőzösök idejében

                   Az idő mindig alkalmas jó tettek megtételére.
                                                                                              (Martin L. King)

Az utolsó menetrend szerint vonatot továbbító gőzmozdony 1984-ben közlekedett.
Azóta csak ritkán ásnak elő a "fűtőház"  mélyéről egy-egy gőzmozdonyt, ha nosztalgia vonatot továbbítanak vele. 
Persze Budapesten a "füsti"-ben bármikor lehet találni gőzmozdonyt

Amikor még közlekedett néhány egyik-másik vonalon, akkor kezdte csípni az emberek szemét a füst.  Régebben eszébe sem jutott senkinek, hogy a gőzmozdonyra panaszkodjon.
Az 1970-80-as években,  személyszállítási vezetőként  a főnököm kezembe nyomott egy levelet:  "Oldd meg Ápám!".
A levelet  nem is egy utas, hanem a  pályaudvar felett átívelő Baross-hídon
közlekedő járókelő írta a Főnöknek, amiben az állt,  hogy amikor a Baross-hídon megy át, nagyon zavarja a gőzmozdonyokból a járókelőkre áramló füst.
A Baross-híd

Mit lehet itt tenni?  
A gőzmozdonyokat még nem tudjuk lecserélni, mert nincs annyi diesel mozdony,
(a veszprémi és celldömölki vonalakon nincs is felső-vezeték).
Már a hídon túl jár!

Legszívesebben a levélírónak javasoltam volna gázmaszkot, vagy legalábbis vizes-zsebkendőt arra az időre, amíg a hídon átmegy.
A főnököm arra intett, nehogy ilyesmit javasoljak a panaszosnak, a problémát nekünk kell megoldani.
Elsősorban nekem.
Ez tényleg füstöl

Nézegettem a híd alatt füstölgő mozdonyokat és egyszer csak kipattant az isteni szikra.  Egyszerű:  a hídra a szél viszi fel a füstöt. Ezt kell megakadályozni.
A szelet nem tudom szabályozni, de hogy ne fújja a füstöt a híd felé, azt igen.
Van nekünk egy  "Parancskönyv"-ünk, ami arra szolgál, hogy abban hozzuk a dolgozók tudomására a halasztást nem tűrő rendeleteket.
Másnap már olvashatták és aláírásukkal nyugtázhatták az érdekeltek, hogy:
"A Baross-híd közelében a gőzmozdonyok a szélirány figyelembevételével     tartózkodhatnak.
A mozdonyt úgy kell beállítani, hogy a szél a füstöt ne a hídra, hanem
 ellenkező irányba vigye."
                                                              Aláírás ( persze a főnök)

A főnöknek tetszett a megoldás és alá is írta. 
A levelet is amiben
az intézkedésről a panaszost tájékoztattam.
Valószínű meg volt vele elégedve, mert többet nem írt.
A szélirányt a rendeletnek megfelelően figyelő kocsi-rendezők már nem fogadták  nagy
lelkesedéssel a szerintük hülye ötletemet, mert ha megfordult a szél, szaladhattak a mozdonyt a híd másik oldalára állítani.
A rendelet rövidesen okafogyottá vált, ugyanis a gőzmozdonyokat kivonták a forgalomból
Már keresgélni kellene gőzöst a híd alá



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése