2020. december 5., szombat

Útam a Vasútforgalmi felé 9.

 

9.     A harmadik osztályban           

 Mi is írtunk


 

A harmadik osztály nehezebbnek mutatkozott az első kettőnél.
Új tantárgyak tűntek fel, új tanítók kerültek elő és az értékelés is a feje tetejére állt.

Eddig, aki jól tanult, kapott egyest, mert az volt a legjobb jegy, az ötös pedig a legrosszabb.
Harmadikban ez megváltozott.
1948 előtt az ötfokozatú skála dominált a következő kategóriákkal:

 

         Magaviselet  Szorgalom   Előmenetel   Írásbeli külalak

1       példás            nagy            kitűnő            csinos

2       dicséretes      kitartó          jeles               tiszta

3                         változó                            rendes

4       tűrhető          hanyatló       elégséges       kevésbé rendes

5       szabálytalan   csekély       elégtelen        rendetlen

 

1948 - 1950 között hétfokozatú skála lett (a legkisebb átmenő jegy a hármas).
Harmadikban ehhez kellett hozzászoknunk.

 

Osztályzat   Szövegértékelés

7        kitűnő

6        jeles

5       

4        közepes

3        elégséges

2        gyenge

1        elégtelen

 

1950 óta Magyarországon ötfokozatú osztályozási rendszer van az alap- illetve a

középszintű oktatásban (a felsőoktatásban emellett háromfokozatú skálát is használnak).

 

 Nyelvtan

 

A harmadik osztályt már úgy értem meg, hogy már vége van a meséknek, amik eddig az olvasókönyvekben voltak és ez már komolyabb tudomány.
Az olvasás finomodott. Nem szótagolni kellett, hanem folyamatosan összeolvasni a mondatokat
A versek már nem mondókák voltak, hanem értelmes érzések kifejezései.
A nyelvtan tanulás is elkezdődött.  Ez sok társamnál okozott problémát.


 

 Számtan

A számtan is nehezedett. Nem csak összeadni és kivonni kellett, hanem ravasz számolási példákat is meg kellett oldani.

 

 

De volt egy valóságos ünnepnap is.
Izgalmasnak mutatkozott, de nálam sokkal jobban izgultak a felnőttek, 
közülük is legjobban Margit néni és Ilonka néni.
Péter bácsi is készült az ünnepnapra, de nem láttam rajta, hogy nagyon izgulna. 
Nagymama is készülődött.  Édesanyám nem nagyon törte magát, de ő is készülődött.  
Én nem tudtam, hogy mi is lesz konkrétan.
A plébános úr bejött hittanórára és azt mondta, hogy elsőáldozás lesz. 
A következő órákon el fogják mondani, hogy mi a teendőnk.
A hitoktató néni elmesélte, hogy mi is az  elsőáldozás. 

 

 Elsőáldozók

Azt mesélte, hogy a kis menyasszonyok és a kis vőlegények igazi testi-lelki ünnepe lesz az elsőáldozás.  Ünnepélyes keretek között vesszük magunkhoz a szentostyát. Aki teheti, az erre az alkalomra vásárolt ünnepi ruhába öltözik.

Ünnepélyesen vonulunk be a templomba. Előtte mindenkinek gyónni kell.
Ezt is elmondta hogyan történik és gyakoroltatta is velünk a gyónás menetét. 

 

                                                                              

 Áldozás

Nagyon szépen sikerült is az elsőáldozás.
Én ugyan nem kaptam új ruhát, de a templomba járó ruhámat szépen átalakította Ilonka néni. Csakugyan úgy néztem ki, mint egy kis vőlegény.  A templomból az iskola melletti kis kertbe vonultunk, ahol megvendégeltek bennünket. 
Finom kalácsot kaptunk kakaóval.   Utána az elsőáldozók ajándékot kaptak.
A többieknél láttam, hogy imakönyvnek, karórának örültek.  Én kaptam Margit nénitől egy szép rózsafüzért.
Én annak is örültem.

 

 Rózsafűzér

 

 

A harmadik év nem volt esemény nélküli.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése