2017. november 18., szombat

Csodaszép Magyarország 346. Dunakeszi

Evangélikus templom


Dunakeszi

Ügetőpálya a főváros határában

A Duna túloldalán elhelyezkedő Budakalász várossal megosztva a „Dunakanyar kapuja"-ként is emlegetik.
Dunakeszi az utóbbi évek során szinte egybeépült Budapesttel.
Alagi pompás ló

A harmincezres lélekszámú városban fennmaradtak a hajdani Római Castrum és Hídfő maradványai (a horányi révnél).
Dunakeszin halad át hazánk első vasútvonala: a 70-es számú, a várost a Szentendrei-szigettel (Horány) rendszeres kompjárat köti össze
A híd egykor a Szentendrei-szigettel biztosított összeköttetést.
A lóversenypálya szomszédságában vitorlázó repülőtér működik, elsősorban hobbi és sport célból (vitorlázó, sárkány, helikopter, kis gépek).
A Duna túlpartján egy szarmata ellenerőd maradványai találhatók.
Dunakeszi környékén az újkőkortól találtak letelepedési nyomokat. Egy kb. háromezer évvel ezelőtt itt élő nép deszkalapokkal, kosárfonattal, kivájt szilfatörzsekkel bélelt kútjai meglepően jó állapotban maradtak fenn.
A dunakeszi lovassport története 1889-ben kezdődött, amikor a Magyar Lovar Egylet – első elnöke gróf Széchenyi István volt – megvette Alagpusztát
Dunakeszihez tartozik a vele egybeépült, egy kor önálló település, Alag.
A város szélén – Káposztásmegyer irányában – terül el az Alagi Lóversenypálya amely a magyar lovassport bölcsője volt. Az itteni híres edzőtelepen készítették fel hajdanán a pompás versenylovakat.
Alagon van Overdose testvére

1989-ben újjáalakul a Magyar Lovar Egylet. 1994 óta ismét van verseny Alagon. Dunakeszin minden tavasszal megrendezik az alagi lovasmajálist.
A lóversenyek mellett a közelben található sportrepülőtéren vitorlázó és motoros repülésre is mód nyílik, a három klub egyikénél.




 
Vasútállomás !

A Magyar Államvasutak 1911-ben 77 hold területet vásárolt meg, a váci vasútvonal és az országút között elterülő legelőkből, s megkezdte a MÁV Főműhely építését. Az építkezés szükségessé tette, hogy a MÁV Dunakeszi-Alag és Göd között külön megállót létesítsen. Az iparvágányok lefektetése után 1918-ra elkészültek a nagy kocsiszerelő csarnok főfalai. 1926. május 23-án megnyitották a főműhelyt, mely kizárólag személy-, kalauz- és postakocsijavítással foglalkozott; a felügyeleti személyzet létszáma 58, a dolgozók létszáma 598 fő volt. A MÁV az itt dolgozók részére szolgálati lakásokat, az egyedülállók részére "Legényotthon"-t épített. Szerény üzletsor és közlekedési utak épültek. A MÁV a Műhelytelepen 1928-ban 3 tantermes elemi iskolát 
emelt.
Bombardier MÁV Kft

Az időközben a kanadai Bombardier cég tulajdonába került járműjavító jelenleg jelentős mennyiségű kocsit újít fel, amelyek nemcsak a MÁV, hanem számos külföldi vasúttársaság megrendelésére is készülnek.







Lóversenypálya  
Repülőtér

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése