Sínen vagyunk! |
Kirándulások, üzemlátogatások
Mivel
minden tantárgyból a gyakorlati részt tanítottam, természetes, hogy az elméleti
előírásokat a gyakorlatban is megtekintsük, ha lehet ki is próbáljuk.
Már
a tanév elején elkezdtem mondogatni órákon, hogy , ha jó lesz az idő, ide megyünk, oda megyünk.
A tanulók sokszor szememre is vetették, hogy mikor megyünk már, hiszen jó idő van.
Igen ám, de addig nem akartam, például a váltót megmutogatni, amíg elméletben nem tanultunk róla.
Addig is rendelkezésünkre állt a „szimuláció”, amivel el lehetett játszani a vasutat.
A tanulók sokszor szememre is vetették, hogy mikor megyünk már, hiszen jó idő van.
Igen ám, de addig nem akartam, például a váltót megmutogatni, amíg elméletben nem tanultunk róla.
Addig is rendelkezésünkre állt a „szimuláció”, amivel el lehetett játszani a vasutat.
Persze,
azt is csak akkor, ha már a tanulóknak volt alapismerete a vasútról.
Ez pedig keveseknek adatott meg. Pedig a tanulók zöme a Bercsényiben érettségizett, ahol már szinte az első (9.) osztálytól hallottak a vasútról.
Ez pedig keveseknek adatott meg. Pedig a tanulók zöme a Bercsényiben érettségizett, ahol már szinte az első (9.) osztálytól hallottak a vasútról.
Hol a kormány a mozdonyon ? |
Mégis könnyen be tudtam őket csapni az első klasszikus kérdésemmel:
Ki
tudja megmondani, hogy a mozdonyon jobb vagy bal oldalon van-e a kormánykerék?
Mindig beleestek a csapdámba és fele-fele arányban bizonygatták, hogy a jobb illetőleg a bal oldalon van.
Ki kellett őket józanítani.
Mi a csodának kell a mozdonyra kormánykerék?
Ha szembejön valami, ki tud kerülni a kukoricásba?
Hát így tértünk rá a kényszerpályás közlekedésre.
Mindig beleestek a csapdámba és fele-fele arányban bizonygatták, hogy a jobb illetőleg a bal oldalon van.
Ki kellett őket józanítani.
Mi a csodának kell a mozdonyra kormánykerék?
Ha szembejön valami, ki tud kerülni a kukoricásba?
Hát így tértünk rá a kényszerpályás közlekedésre.
Szimulációs gépek |
A
szimuláció ügyes oktatási segédeszköz volt, mert sok mindent el lehetett vele
játszani, ami a „nagyvasúton” történik.
Volt egy központi gép, a tanári, ahonnan a további öt gépre - ami öt állomást jelentett - ki lehetett vezérelni a különböző biztosító-berendezéseket (Dominó 55, 70, Alkatel, mechani-kus, vonóvezetékes, és kézi állítású, kulcsazonosító berendezést).
A beindulás volt vele mindig problémás, mert a tanulók addig nem nyúlhattak a géphez, amíg a gépükön meg nem jelent a bejelentkező ablak.
Ha ez előtt valaki csak megérintette az egeret, a hálózat már le is fagyott.
Erre aztán nagyon figyeltem.
Mondtam, hogy mindenki tegye hátra a kezét, amíg mást nem mondok.
Így be tudott indulni a szerkezet.
Egy alkalommal a budapesti iskolából jött hozzánk látogatóba egy osztály a tanárnőjükkel, aki megkért, hogy mutassam meg a tanulóknak a rendszert.
Nagyon szívesen.
Beültek a gyerekek a munkaasztalhoz, én pedig miután a lelkükre kötöttem, hogy ne nyúljanak semmihez, bekapcsoltam az indítópultot.
Szép sorban jöttek elő az állomásokon a vágányok. Járkáltam a gépek között, nehogy valamelyik gyerek ne bírjon magával, amikor egyszer csak leállt minden.
Valaki mégis hozzányúlt!
Mondtam is hangosan, hogy ki volt az a balfácán, akinek hiába beszéltem?
A tanárnő szólalt meg a hátam mögül, akit nem vettem észre, amikor bejött:
- Én voltam!
Volt egy központi gép, a tanári, ahonnan a további öt gépre - ami öt állomást jelentett - ki lehetett vezérelni a különböző biztosító-berendezéseket (Dominó 55, 70, Alkatel, mechani-kus, vonóvezetékes, és kézi állítású, kulcsazonosító berendezést).
A beindulás volt vele mindig problémás, mert a tanulók addig nem nyúlhattak a géphez, amíg a gépükön meg nem jelent a bejelentkező ablak.
Ha ez előtt valaki csak megérintette az egeret, a hálózat már le is fagyott.
Erre aztán nagyon figyeltem.
Mondtam, hogy mindenki tegye hátra a kezét, amíg mást nem mondok.
Így be tudott indulni a szerkezet.
Egy alkalommal a budapesti iskolából jött hozzánk látogatóba egy osztály a tanárnőjükkel, aki megkért, hogy mutassam meg a tanulóknak a rendszert.
Nagyon szívesen.
Beültek a gyerekek a munkaasztalhoz, én pedig miután a lelkükre kötöttem, hogy ne nyúljanak semmihez, bekapcsoltam az indítópultot.
Szép sorban jöttek elő az állomásokon a vágányok. Járkáltam a gépek között, nehogy valamelyik gyerek ne bírjon magával, amikor egyszer csak leállt minden.
Valaki mégis hozzányúlt!
Mondtam is hangosan, hogy ki volt az a balfácán, akinek hiába beszéltem?
A tanárnő szólalt meg a hátam mögül, akit nem vettem észre, amikor bejött:
- Én voltam!
A
mérgem ugyan azonnal elszállt, de a gyerekek nagyon örültek, hogy a
tanítónénivel így beszélt valaki.
A következő indítás már sikeres volt.
Előkerültek a vonatok is, amik jöttek-mentek egyik állomásról a másikra.
Nagyon tetszett a fiataloknak, alig akarták abbahagyni.
A következő indítás már sikeres volt.
Előkerültek a vonatok is, amik jöttek-mentek egyik állomásról a másikra.
Nagyon tetszett a fiataloknak, alig akarták abbahagyni.
Az
idő haladtával már egy két dolgot megtanultak a hallgatók és nem egyszer
kérleltek, hogy menjünk a vasútra!
De az azért nem volt egyszerű.
Két tanulóra adtam munkavédelmi sárga mellényt (láthatóságinak hívják manapság?).
Állítottam ki magamnak egy „felügyeleti” papírt, értesítettem az állomásfőnököt, hogy kimegyünk a vasút területére és elindultunk.
De az azért nem volt egyszerű.
Két tanulóra adtam munkavédelmi sárga mellényt (láthatóságinak hívják manapság?).
Állítottam ki magamnak egy „felügyeleti” papírt, értesítettem az állomásfőnököt, hogy kimegyünk a vasút területére és elindultunk.
Indulás előtt |
Elindulás előtt minden alkalommal elmondtam, hogy a közelemből ne menjen el senki.
Aki öt méternél messzebb lesz tőlem - felszólítás ellenére - már mutatom is, hogy „egy!”.
Bejártuk
így, persze több alkalommal, Győr állomás egész területét a Hűtőháztól a
Rába-hídig.
A Hűtőházzal egy vonalban volt a „Kezdőpont felőli” (Budapest felőli) bejárati jelző, a Rába-hídnál a végpont felőli bejárati jelző.
Köztük három pályaudvar: Előrendező, Győr Ipartelepen, a nagy-rendező pályaudvar és a Személypályaudvar.
Mindig találtunk érdekességet.
Ezen kívül még érdekességként figyeltem meg magam részéről, hogy oda menetben még én mentem a csapat élén, de visszafelé már alig tudtam velük lépést tartani.
Már mindenki éhes volt, fáradt volt, pisilni kellett stb.
A Hűtőházzal egy vonalban volt a „Kezdőpont felőli” (Budapest felőli) bejárati jelző, a Rába-hídnál a végpont felőli bejárati jelző.
Köztük három pályaudvar: Előrendező, Győr Ipartelepen, a nagy-rendező pályaudvar és a Személypályaudvar.
Mindig találtunk érdekességet.
Ezen kívül még érdekességként figyeltem meg magam részéről, hogy oda menetben még én mentem a csapat élén, de visszafelé már alig tudtam velük lépést tartani.
Már mindenki éhes volt, fáradt volt, pisilni kellett stb.
Kifaggatjuk a mozdonyvezetőt |
Volt még egy érdekessége ezeknek az üzemlátogatásoknak.
Megköveteltem a tanulóktól, hogy figyeljenek. Ezt úgy ellenőriztem, hogy egy hét elteltével úgy kezdtük az órát, hogy vegyetek elő papírt és irónt:
Írjátok le, hogy ki, mit látott egy héttel ezelőtt.
Eleinte ez sok gondot okozott a tanulóknak.
Kérdezgették, hogy mit írjanak?
Mondtam, hogy mindent, ami eszükbe jut, attól kezdve, hogy elindultunk a Tanműhelyből, addig amíg vissza nem értünk.
Csúnya dolog tőlem, de én szívesen olvastam ezeket az élménybeszámolókat.
Volt, aki öt sorban leírta a látottakat, volt aki három oldalas „regényt” írt.
És miket?
Nem
felejtem el azt a „ravasz” kislányt, aki
úgy fejezte be a dolgozatát, hogy:
Nagyon szeretem a tanár urat!
Nagyon szeretem a tanár urat!
Megnyugtattam,
hogy kár volt hízelegni, mert nem
osztályozom le ezeket a műveket, csak kíváncsi vagyok, hogy kinek mennyit ért a
„kirándulás”?
Olvashattam egyéb furcsaságokat is.
Egy tanulmányi kiránduláson elmentünk Hegyeshalomba, persze vonattal és az ismeretség kihasználásával, megnézni az új biztosítóberendezésüket.
A főnökkel és a „blokkmesterrel” (aki a biztosítóberendezésiek vezetője) előre megbeszéltem a látogatást, akik voltak olyan kedvesek, hogy végig kalauzoltak bennünket a kívánt helyeken.
Olvashattam egyéb furcsaságokat is.
Egy tanulmányi kiránduláson elmentünk Hegyeshalomba, persze vonattal és az ismeretség kihasználásával, megnézni az új biztosítóberendezésüket.
A főnökkel és a „blokkmesterrel” (aki a biztosítóberendezésiek vezetője) előre megbeszéltem a látogatást, akik voltak olyan kedvesek, hogy végig kalauzoltak bennünket a kívánt helyeken.
Már
mindent megnéztünk, ami be volt tervezve, de a vonatunk indulásáig még volt
több mint egy óra.
Mondtam nekik, hogy elmehetnek üdítőt inni, fagyit nyalni, némelyikük cigizni, de a vonat indulására kerüljenek elő.
Mondtam nekik, hogy elmehetnek üdítőt inni, fagyit nyalni, némelyikük cigizni, de a vonat indulására kerüljenek elő.
Zöld Strucc |
Nem volt probléma. Mindenki ott volt a vonatnál.
A következő héten megírták a „visszaemlékezéseiket”:
Az egyik „mű”-ben olvasom, hogy a biztosítóberendezés megtekintése után bementek az állomással szemközt levő vendéglátó egységbe, le is írták, hogy milyen nevű kocsmába. (Zöld Strucc!)
Ittak két sört és nézegették a falon a jobbnál jobb, hiányos öltözetben ábrázolt szépségeket.
Mondtam az elkövetőnek, hogy bár ezek a művek nem kerülnek a nagyközönség elé, de azért én arra vagyok csak kíváncsi, hogy a tananyag szempontjából mi ragadta meg őket.
Van
Győr állomáson egy bizonyos BGA épület.
Ez a fűtőház területén levő kerek épület, aminek a neve azt jelenti, hogy Bomba, Gáz és Atom-biztos óvóhely.
Annak idején - az úgynevezett hidegháborús években - nagyon sokat jártunk ide kiképzésre és oktatásra.
Ez a fűtőház területén levő kerek épület, aminek a neve azt jelenti, hogy Bomba, Gáz és Atom-biztos óvóhely.
Annak idején - az úgynevezett hidegháborús években - nagyon sokat jártunk ide kiképzésre és oktatásra.
Jobboldalt az a piros BGA |
A forgalmi szolgálattevőknek és a vezető beosztásúaknak vizsgázni is kellett abból, hogy mi a teendő a légvédelmi veszély esetén.
A tanulókkal sokszor elmentünk az épület mellett és sokszor kérdezték, hogy milyen épület ez.
Megígértem, persze, hogy egyszer azt is megnézzük.
Nagy nehezen megtaláltam, kihez kell fordulnunk, hogy bemehessünk a BGA-ba.
Meg is beszéltem az illetővel, hogy ekkor és ekkor - amikor az órám kezdődött - találkozunk az épület mellett.
Mi ott is voltunk a megbeszélt időben.
Az „idegenvezetőnkre” azonban várni kellett egy félórát.
Egyelőre. Ugyanis amikor előkerült, és örömmel köszöntöttük egymást , azt mondta, hogy van egy kis probléma.
Nincs kulcs.
Az épületet (is) ugyanis átvette a MÁV Ingatlankezelő és elvitték a kulcsot.
De ne ijedjünk meg, mert már megbeszélte velük a látogatást és már el is küldött valakit a kulcsért.
Nem voltunk túlságosan idegesek. Vártunk még egy félórát. A kulcs csak nem érkezett.
Addig a tanulók kerülgették az épületet és egyik fel is kiáltott:
- Tanár úr, nyitva az ajtó!
Átmentünk az épület másik oldalára és ott tényleg nyitva volt az ajtó.
Persze úgy, hogy a vasrácsból készült kapu el volt korhadva és könnyen ki lehetett nyitni.
Azt is észrevettük, hogy más is észrevette már ezt a nyílást.
Tele volt rakva nagykabáttal, pokrócokkal, ami arra engedett következtetni, hogy „éjszakai szállásnak” is használták.
Sőt, egyik másik elevenebb gyerek felhívta a többiek figyelmét, hogy ide nemcsak aludni járhattak, hanem egyéb is történhetett.
Végigjártuk
a bunkert. Az előtérnél beljebb már nem
jártak idegenek.
A nagy vasajtók érintetlenek voltak.
A tanulók sokat szörnyülködtek, hogy a bunkerben a szálláson, konyhán, éttermen és raktárakon kívül volt forgalomirányító iroda, sőt még pénztár is valamikor.
A nagy vasajtók érintetlenek voltak.
A tanulók sokat szörnyülködtek, hogy a bunkerben a szálláson, konyhán, éttermen és raktárakon kívül volt forgalomirányító iroda, sőt még pénztár is valamikor.
Ilyet is láttunk a bunkerben |
Nem értették, ha jól belegondolok, akkor én sem értem, hogy minek kellett a pénztár.
Tegyük fel, hogy bombatámadás van, pláne, ha atombomba, ki akarhat vonattal utazni?
És
ha akarna is, minek vesz jegyet olyan vonatra, amiről azt sem tudja, hogy el
fog-e indulni.
Vagy, ha elindul, valahova meg fog-e érkezni?
De legalább láttak ilyet is.
Egy hét múlva megírták az élménybeszámolót.
Olvasom az egyikben, hogy "a buta, rohadt kommunisták milyen hülyeségeket csináltak."
Ráhagytam, bár éreztem, hogy ezt a véleményt nem a saját tapasztalatai alapján alakította ki.
Hiszen ő még kommunistát nem nagyon láthatott!
Vagy, ha elindul, valahova meg fog-e érkezni?
De legalább láttak ilyet is.
Egy hét múlva megírták az élménybeszámolót.
Olvasom az egyikben, hogy "a buta, rohadt kommunisták milyen hülyeségeket csináltak."
Ráhagytam, bár éreztem, hogy ezt a véleményt nem a saját tapasztalatai alapján alakította ki.
Hiszen ő még kommunistát nem nagyon láthatott!
Azon
is elgondolkoztam, hogy szabad-e ezen nevetni?
Osztálykép 2007 - 2009 |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése