B. G. O. K. Budapest |
Nyugdíj után
Amikor
tudomást szereztem arról, hogy „tanműhelyvezető” lehetek egy
tanintézményben, ahol fiatalokkal kell megismertetni, megszerettetni a
vasutat, elmondhatatlan izgalom,
csodálatos érzés fogott el.
Voltam már oktató.
De leginkább felnőttekkel kellett foglalkoznom.
Őket kellett kiképezni, illetve tovább képezni.
A Bercsényi Középiskolában ugyan fiatalokkal is foglalkoztam - gyakorlati oktatást tartottam -, de ez a tevékenységemnek nagyon kis hányadát tette ki.
Voltam már oktató.
De leginkább felnőttekkel kellett foglalkoznom.
Őket kellett kiképezni, illetve tovább képezni.
A Bercsényi Középiskolában ugyan fiatalokkal is foglalkoztam - gyakorlati oktatást tartottam -, de ez a tevékenységemnek nagyon kis hányadát tette ki.
A
Tanműhelyben pedig csak fiatalok lesznek.
Méghozzá érettségizett fiatalok, akik az OKJ-s képzés alatt szerezhetnek vasúti szakvizsgákat, 2 év alatt.
Szabad időmben körülnéztem leendő munkahelyemen, ami ismerős hely volt, mert a régi állomási oktatótermeket alakították át.
Az állomásépület nyugati végén, a Resti felett (akkor még az Utasellátóé volt a helyiség), nagyon szépen kialakított környezet várt rám.
Méghozzá érettségizett fiatalok, akik az OKJ-s képzés alatt szerezhetnek vasúti szakvizsgákat, 2 év alatt.
Szabad időmben körülnéztem leendő munkahelyemen, ami ismerős hely volt, mert a régi állomási oktatótermeket alakították át.
Az állomásépület nyugati végén, a Resti felett (akkor még az Utasellátóé volt a helyiség), nagyon szépen kialakított környezet várt rám.
A Tanműhely alaprajza |
A valamikor itt tevékenykedő orvosi rendelők, (üzemorvos, fogorvos) át lettek helyezve az állomásépülettel szemben levő, volt „Vizügyi palotába”, amit a vasút megvásárolt, és elnevezett Szárnyaskeréknek.
A vízügyi palotának érdekessége, hogy lebontásra volt ítélve.
Már a robbantás napja is ki volt tűzve. Kiadták az óvintézkedési rendeleteket a vasúti irodáknak. A robbantás időpontjában hogyan kell viselkedni, melyik ablakokat kell bezárni illetve melyikeket nem szabad bezárni, nehogy kitörjenek.
A Tanműhely Bejárati ajtaja |
A fogorvosunk, aki amatőr (vagy profi) filmes volt, már felkészült, hogy filmre veszi az épület robbantását.
Ez elmaradt. Kár is lett volna a különben szép - műemlék - épületért.
Az
orvosi rendelők helyén is tantermeket alakítottak ki.
A folyosót leszűkítették, így a tantermek nagyobbak lettek.
És szép is lett az egész oktatási bázis.
Majdnem mindent felújítottak.
A nyílászárók cseréje ugyanis elmaradt.
Még ma is azok az ajtók, ablakok üzemelnek, amiket 1957-ben, az állomásépület építésekor beépítettek.
Olyanok is.
Az uralkodó szélirány (Északról támad bennünket), ami az év 365 napjából legalább 340 napon érezteti velünk hatalmát, jól hallhatóan dudorászik a termeken keresztül.
Külön kampókat, rigliket kellett rájuk szereltetni, hogy a szél ne nyitogassa őket únos- untalan.
A folyosót leszűkítették, így a tantermek nagyobbak lettek.
És szép is lett az egész oktatási bázis.
Majdnem mindent felújítottak.
A nyílászárók cseréje ugyanis elmaradt.
Még ma is azok az ajtók, ablakok üzemelnek, amiket 1957-ben, az állomásépület építésekor beépítettek.
Olyanok is.
Az uralkodó szélirány (Északról támad bennünket), ami az év 365 napjából legalább 340 napon érezteti velünk hatalmát, jól hallhatóan dudorászik a termeken keresztül.
Külön kampókat, rigliket kellett rájuk szereltetni, hogy a szél ne nyitogassa őket únos- untalan.
De
minden mást csodálatosan kialakítottak.
Még nem volt teljesen készen, de már látni lehetett, hogy mennyi korszerű oktatási segédeszköz fog a rendelkezésünkre állni.
Még nem volt teljesen készen, de már látni lehetett, hogy mennyi korszerű oktatási segédeszköz fog a rendelkezésünkre állni.
Nekem
nagyon tetszett.
Most már a részletek következtek.
Most már a részletek következtek.
Felvettem
a kapcsolatot, az Északi tanműhely vezetőjével,Matkó Ottóval, mivel megtudtam, hogy ő lesz a
közvetlen főnököm.
Adott is tanácsot arra vonatkozóan, hogy az „én” tanműhelyemben levő, úgynevezett szimulációs rendszert (Foszter a hivatalos neve), úgy tudom majd működtetni, ha ehhez hasonlót felkeresek működés közben.
Adott is tanácsot arra vonatkozóan, hogy az „én” tanműhelyemben levő, úgynevezett szimulációs rendszert (Foszter a hivatalos neve), úgy tudom majd működtetni, ha ehhez hasonlót felkeresek működés közben.
Szombathelyi okt. közp. |
Szombathelyen volt ugyanez a szimulációs rendszer.
Telefonom megbeszéltem az ottani iskola vezetőjével (aki később még főnököm is volt), hogy meglátogatom őket.
Láttam is ezt a csodálatos oktatási segédeszközt, de nem volt, aki működés közben megmutathatta volna.
Így csak annyit tudtam meg, hogy körülbelül mire alkalmas.
Nem lett belőle problémám, mert amikor a mienket üzembe helyezték, már ott voltam a tanműhelyben és végignéztem a beszerelést is és azt is, amikor a MÁV vezetőinek bemutatták a működését.
(Az üzembehelyezést Kisbakonyi József - aki a Főiskola igazgatója is volt - és műszerészei végezték)
Azóta számtalanszor használtuk a berendezést.
Nem csak a mi tanulóink, hanem a Főiskola közlekedés szakos hallgatói, sőt a vasútvonal, Rajkától Tatabányáig az állomásokon dolgozó forgalmi szolgálattevők is ezen „játszottak” éven ként egy oktatásukon.
Azért játszottak, mert ők, legalábbis legtöbbjük, ennél korszerűbb berendezéssel dolgoztak saját állomásukon.
Szimulációs terem |
Munkába
lépésem előtt viszont szerződést kellett kötnöm a BGOK-val.
Ez a volt Tisztképző új neve. Baross Gábor Oktatási Központ.
A tanműhelyvezetőmmel felkerestem a BGOK-t és vele, valamint az igazgatóval megbeszéltük a szerződésbe foglalandókat.
Egy kis meglepetés ért, amikor kiderült, hogy a volt osztálytársam által említett, óránként 1000.- forint helyett „csak” 800.- forintot kapok, de ez sem volt megvetendő összeg, mint később kiderült.
Ígérték ugyan, hogy később emelni fognak rajta.
Itt is történt egy érdekes epizód.
Amikor a tanműhelyvezetővel bementünk a BGOK-ba, ő bemutatott egy úriembert.
Mondta, hogy ő a Géza.
Rendben van. Én pedig a Walter Pista. Megbeszéltük a részleteket. Aláírtuk a szerződést.
Tisztáztuk, hogy nyugdíj mellett egyéni vállalkozóként fogok tanítani.
A vállalkozói igazolványt is kiváltottam.
Mondta a tanműhelyvezető, hogy Géza tud segíteni a vállalkozásban, mert ért a könyveléshez.
Megnyugodtam, hogy most már tudom, ki is a Géza.
Azt hittem!
Így is búcsúztam tőlük. A tanműhelyvezetőtől és a könyvelőtől.
Láttam, hogy mintha megrökönyödtek volna.
Mondta is a tanműhelyvezetőm, hogy, csezzd meg Pisti, a Géza nem egy könyvelő, hanem ő a BGOK igazgatója, Bartos Géza. (Más az, hogy ért a könyveléshez!)
Sűrűn kértem az elnézést.
A humort értő ember volt az igazgató, így nem haragudott a tévedésemért.
Sőt egy év múlva felemelte az órabéremet 900.- forintra.
Ez a volt Tisztképző új neve. Baross Gábor Oktatási Központ.
A tanműhelyvezetőmmel felkerestem a BGOK-t és vele, valamint az igazgatóval megbeszéltük a szerződésbe foglalandókat.
Egy kis meglepetés ért, amikor kiderült, hogy a volt osztálytársam által említett, óránként 1000.- forint helyett „csak” 800.- forintot kapok, de ez sem volt megvetendő összeg, mint később kiderült.
Ígérték ugyan, hogy később emelni fognak rajta.
Itt is történt egy érdekes epizód.
Amikor a tanműhelyvezetővel bementünk a BGOK-ba, ő bemutatott egy úriembert.
Mondta, hogy ő a Géza.
Rendben van. Én pedig a Walter Pista. Megbeszéltük a részleteket. Aláírtuk a szerződést.
Tisztáztuk, hogy nyugdíj mellett egyéni vállalkozóként fogok tanítani.
A vállalkozói igazolványt is kiváltottam.
Mondta a tanműhelyvezető, hogy Géza tud segíteni a vállalkozásban, mert ért a könyveléshez.
Megnyugodtam, hogy most már tudom, ki is a Géza.
Azt hittem!
Így is búcsúztam tőlük. A tanműhelyvezetőtől és a könyvelőtől.
Láttam, hogy mintha megrökönyödtek volna.
Mondta is a tanműhelyvezetőm, hogy, csezzd meg Pisti, a Géza nem egy könyvelő, hanem ő a BGOK igazgatója, Bartos Géza. (Más az, hogy ért a könyveléshez!)
Sűrűn kértem az elnézést.
A humort értő ember volt az igazgató, így nem haragudott a tévedésemért.
Sőt egy év múlva felemelte az órabéremet 900.- forintra.
Bercsényis osztályok |
Az ezután következő 10-12 év sem telt el esemény nélkül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése