Az I-es Helyikapcsoló |
61.
„Kecskelábú” !
Légy ura
indulataidnak.. Mert, ha az nem engedelmeskedik, parancsolni fog.
(Horatius)
(Horatius)
Éjszakai szolgálatban az I.HK.-ban (Egyes Helyi Kapcsolóban) voltam
Térfelvigyázó,
illetve abban az időben Vonatmenesztő térfelvigyázó, mert a szükséges szakvizsgával rendelkeztünk, a vonatindító eszközök is ott voltak a szolgálati helyen (vörös sapka, indító tárcsa vagy lámpa) és szükség esetén be tudtunk segíteni a külsős forgalmistának a vonatok menesztésében.
illetve abban az időben Vonatmenesztő térfelvigyázó, mert a szükséges szakvizsgával rendelkeztünk, a vonatindító eszközök is ott voltak a szolgálati helyen (vörös sapka, indító tárcsa vagy lámpa) és szükség esetén be tudtunk segíteni a külsős forgalmistának a vonatok menesztésében.
Erre elég ritkán került sor, legfeljebb, ha a külsősnek
sürgős dolga volt, megkért bennünket, hogy valamelyik vonatot indítsuk el
helyette. Persze csak azt amelyik ebbe
az irányba indult
(konkrétan és szakszerűen a Végpont felé!). Még pontosabban, hogy a nem vasutasok is
értsék, Hegyeshalom felé vagy Sopron
felé.
De nem ez volt a Térfelvigyázó fő tevékenysége, hanem az,
hogy a vonatgépek közlekedését szabályozza.
Érkező vonat esetén a vonatról vagy a Fűtőházba, vagy körül a vonat
másik végére, esetleg a fordítókorongra (ahol a diesel mozdonyok olajvételezése
is történt.).
Domino 55 |
Ez gyakorlatilag úgy történt, hogy a Dominó 55-ös berendezés
segítségével, villamos úton, két kezelőgomb alkalmazásával átállította a
megfelelő váltót, váltókat a szükséges
állásba és utána a sárga színű kézi-jelzőzászlójával, vagy sötétben a
fehérfényű kézilámpájával adott jelzést a mozdonyvezetőnek a mozgás
megkezdésére.
Ha ezen az oldalon vonatok érkezése vagy indulása történt, a
Térfelvigyázónak nem volt lehetősége a váltók állítására, mert a vonat „vágányútját”
a központból, a Rendelkező toronyból állították be és zárták le, ami
csak a vonat elhaladása után oldódott.
(Kivéve persze olyan veszélyhelyzetet, amikor a Berendezés
kezelő „Kényszeroldót” tudott alkalmazni, ami veszélyes művelet is lehetett,
mert, akár balesetet is lehetett vele okozni).
Ezen az éjszakán,
egészen reggel 5 óra 20 percig,
semmi különös nem történt.
Mondhatnám, hogy rutinmunka volt az egész szolgálat. A megszokott vonatok indultak, érkeztek. Még vonatkésés sem volt jelentős.
Hajnali 5 óra környékén érkeztek a munkásvonatok.
Ezek is menetrend szerint megérkeztek.
Megérkezett például a vaszprémvarsányi munkásvonat a hetedik vágányra 5 óra 15 perckor.
A mozdonyt
(gőzmozdonnyal közlekedett ez is) a „gépkísérő” leakasztotta a
szerelvényről és szokás szerint közölte a mozdonyvezetővel, hogy ha kap kézi
jelzést kimehet a hetedik vágányról és a
Térfelvigyázó bekormányozza a fűtőházba.
Ez, ebben a pillanatban még nem volt időszerű, sőt
lehetetlen volt, mert eközben a Központ beállította a csornai vonat vágányútját
az ötödik vágányra.
Közeledik |
A vonat már közeledett is, lehetett látni a mozdony lámpáit
amint lejött a Rába-hídról.
Ilyenkor a szolgálatban levőnek kötelessége, hogy a
vágányutat megfigyelés alatt tartsa.
Nehogy valami nekimenjen a vonatnak.
Ez után a vonatot is meg kellett figyelni, hogy nincs-e rajta valamilyen rendellenesség.
Ez után a vonatot is meg kellett figyelni, hogy nincs-e rajta valamilyen rendellenesség.
Ezt a ténykedést az Utasítás úgy írja elő, hogy a vonatokat
a vonatfogadásra kijelölt helyen a megfelelő jelzőeszközökkel kell fogadni.
Ez is rutinmunka volt.
Az I. HK. Vonatfogadásra kijelölt helye a szolgálati hely nyitott ablaka
volt. Az ablak mellé volt kitűzve a
jelzőzászló, hogy szükség esetén kéznél legyen és ugyancsak az ablak mellett
volt a stek-lámpa, amivel sötétben lehetett jelzést adni.
Ahogy a nagykönyvben meg volt írva kiálltam az ablakba és
vártam az érkező csornait.
Azt sajnos ezen a reggelen nem tudtam megfigyelni, hogy
fiatal lányok utaznak-e a vonattal
(Más esetben még olyan is akadt, aki integetett. Pontosabban visszaintegetett)
Az történt ugyanis, amit ezen a kis rajzon próbálok
ábrázolni.
Az I. HK-ban az a kis fekete pont én vagyok.
Jobbról közeledik a soproni munkásvonat. Már az útátjárónál jár.
Az I. HK-ban az a kis fekete pont én vagyok.
Jobbról közeledik a soproni munkásvonat. Már az útátjárónál jár.
A hetedik vágányon álló gőzmozdony egyszer csak megindult és
jött kifelé a vágányról.
Talán érzékelhető a rajzból, hogy mi következhetett volna?
Elmondom. A vonat
közeledett 40 km/ óra sebességgel. A
mozdony a hetedikről nem volt ilyen gyors, de éppen elég lett volna, ha azzal a
10 km/óra sebességével nekimegy a vonatnak.
A négyszögben a pont én vagyok |
Abban a pillanatban, amikor észleltem a baleseti
helyzetet, bekaptam a fütyülőmet (a
jelzősípot) - akkor persze nem voltam ilyen vidám - és a
lámpával adtam a Megállj jelzést, a síppal pedig a sok rövidet (ami a Megállj
jelzés hangjelzése - a rendőr is így sípol utánunk!).
Talán az őrangyalom lehetett ott a közelben (legalábbis én neki köszöntem meg), mert a
két mozdony egymástól egy méterre megállt.
Ez azt jelentette, hogy a
„göcseji” (így becézték a
veszprémi vonatokat) vonat mozdonya
„felvágta” (a kerekeivel átállította ) a rajzon 33-as
számmal jelölt váltót.
A vasutasok tudják, hogy a váltófelvágás maga is büntetendő
cselekmény, még akkor is ha semmi balesetveszély (látszólag) nem áll fenn.
A nem vasutasok ezt úgy érthetik meg, hogy a váltófelvágás
azt jelenti, hogy a váltó erőszakos úton lett
átállítva (úgy mondom a
tanulóimnak, hogy meg lett erőszakolva).
Magyarul a váltót a ráguruló mozdony kerekei állítják
át. Eközben a váltó megsérül, ami
későbbi balesetek okozója lehet.
Ilyenkor a felvágott váltót meg kell vizsgálni, de ehhez
szabaddá kell tenni, de csak úgy , hogy a rajta levő jármű visszafelé nem
mozoghat, mert az még nagyobb bajt eredményez.
Az előírásnak megfelelően megvizsgáltuk a váltót (ehhez egy
ember nem elég).
Nem láttunk rajta sérülést
(Részletesebben a szakembereknek
is meg kell vizsgálni) így
5 km/ óra sebességgel járható. Be is küldtük a „göcseji” gépet a fűtőházba, utána a váltó állítása után bejárhatott a csornai vonat is.
5 km/ óra sebességgel járható. Be is küldtük a „göcseji” gépet a fűtőházba, utána a váltó állítása után bejárhatott a csornai vonat is.
20 perc alatt helyreállt a rend. A váltó megvizsgálása persze ennél több időt
igényelt.
Hanem közben Budapestről már el is indultak a
balesetvizsgálók, mert ez egy közlekedő vonattal történt balesetnek minősült,
még akkor is, ha tényleges baleset nem történt.
Ilyenkor hiába jön a leváltó személyzet, hazamenni nem
szabad, mert meg kell várni a balesetvizsgálót.
Fél kilenc körül megérkezett.
A baleset résztvevői, együtt vártunk a főnöki szobában.
A gépkísérőkkel hamar végzett a vizsgáló. Megmondták, hogy nem adtak engedélyt a
mozdonyvezetőnek, hogy kijöjjön a hetedikről, amit ő el is ismert.
Utána egy jó órával a csornai vonat mozdonyvezetője és
vonatvezetője is elmehetett.
Ők is csak azért voltak ott egy órán át, mert ellentmondóan
nyilatkoztak.
A mozdonyvezető azt állította, hogy azért állt meg „időben”, mert meglátta a másik mozdonyt és gyorsféket alkalmazott. Az én Megállj jelzésemet nem látta. Ezt nem is vitatták, mert a mozdony másik oldalán tartózkodott.
A mozdonyvezető azt állította, hogy azért állt meg „időben”, mert meglátta a másik mozdonyt és gyorsféket alkalmazott. Az én Megállj jelzésemet nem látta. Ezt nem is vitatták, mert a mozdony másik oldalán tartózkodott.
A győri fűtőház épülete |
A vonatvezető viszont azt „vallotta”, hogy látta az én
Megállj jelzésemet, amire gyorsan beugrott a
kocsiba (a mozdony utáni
poggyászkocsiban tartózkodott) és meghúzta a vészféket, azért állt meg a vonat.
Melyiknek van igaza? (talán arra számítottak, hogy baleset
elhárításért jutalmat kapnak?).
A mozdonyvezető állítását a vizsgáló bizottság gyorsan megdöntötte. Amikor ő a Fűtőházi épület takarásában lévő
mozdonyt megláthatta, már nem tudott volna megállni. Kész!
Ők is elmehettek.
Ketten maradtunk „főbűnösök”. A „göcseji” mozdonyvezetője, (akit senki nem
tudja pontosan miért, de „Kecskelábú”-nak becéztek), és én.
A kihallgatás azért húzódott el, mert a mozdonyvezető váltig
állította, hogy azért indult meg a hetedikről, mert én adtam neki a jelzést.
Ezt én őrültségnek tartottam, hisz nyilvánvaló volt, hogy az ötödikre jár be a csornai vonat.
Ilyenkor váltóállítási lehetőségem sincs. Háromszor, négyszer kihallgattak bennünket külön-külön.
Egyszer a Kecskelábú arra hivatkozott, hogy a váltó (a 37-es számú) a hetedik vágányra terelő állásban állt, tehát az ő mozdonya részére.
Ezt én őrültségnek tartottam, hisz nyilvánvaló volt, hogy az ötödikre jár be a csornai vonat.
Ilyenkor váltóállítási lehetőségem sincs. Háromszor, négyszer kihallgattak bennünket külön-külön.
Egyszer a Kecskelábú arra hivatkozott, hogy a váltó (a 37-es számú) a hetedik vágányra terelő állásban állt, tehát az ő mozdonya részére.
Egyből én lettem a főbűnös. Miért állt úgy a váltó, ha nem
akartam, hogy kijöjjön.
Ha nem ismerem a Végrehajtási Utasítást, akkor meg is
érdemeltem volna, hogy én vigyem el a balhét.
De ismertem, sőt be is mutattam a balesetvizsgálónak, hogy
(itt olyan következik, amit a vasutasok ismernek) az ötödikre történő
bejáratkor a nyolcadik vágány végén levő váltó a fűtőház felé terelő
állásban kell hogy álljon (ez a 39 számú
váltó), nehogy a vonatnak abból az irányból valami neki tudjon menni. Így is állt. (a vágányút védőváltója)
A 37-es váltó pedig a
39-es párja és meg kell hogy védje, ezt
pedig úgy tudja, ha a hetedik felé terel.
(Ez a váltó „szabványos
állása”.). Így írta a VhU is.
(A rajzon erősebb színnel ábrázoltam ezt a két váltót)
(A rajzon erősebb színnel ábrázoltam ezt a két váltót)
Tovább folytatódott az egy állítás, egy tagadás.
Fél kettőkor aztán a kihallgatás befejeződött.
A Kecskelábú verziója
volt soron, amikor azt találta mondani
- a már sokadszor feltett - és
sok mindent tisztázandó kérdésre, látta-e az én jelzésemet?, hogy „úgy emlékszem”!
A balesetvizsgáló ebben a pillanatban úgy döntött, hogy a
balesetet a Kecskelábú figyelmetlensége okozta.
Az „úgy emlékszem!”, az nem érv.
Az „úgy emlékszem!”, az nem érv.
Szóval, úgy emlékszik! |
A fűtőháziak mesélték, hogy ez a mozdonyvezető több baleset
okozója is volt már.
Nem is maradt sokáig a vasúton. Valamelyik vállalat kismozdonyára
„költözött”.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése