2016. április 10., vasárnap

Peronkakas 45. Szolgálati lakás

Ilyet már kaptam volna


45.  Szolgálati lakás
                                 Mindig bocsáss meg ellenségeidnek. Nincs, ami jobban dühítené őket.
                                                                                                                              (Oscar Wilde)


Valamikor nagyon sok vasutasnak volt szolgálati lakása.
Elsősorban az állomásfőnöknek.
A felső szint a főnöké

Az állomásfőnökök mindig az állomásépületben,  általában a forgalmi iroda felett kaptak lakást.  Ha az állomásfőnök személye változott  -  ilyen nagyon ritkán fordult elő,  kivéve, ha a főnök meghalt  -  a lakást el kellett hagyni és az új főnök költözött oda.
Szintén szolgálati lakásban laktak a sorompókezelők  -  legalábbis egy részük. Leginkább azok akik az állomások végén levő sorompókat, illetőleg a két állomás között levő sorompókat és jelzőket kezelték.
Ilyen "őrházakban" általában egy család lakott.  Előfordult, hogy az egész család "bakter" volt.  Egymást váltották, apa, fia, feleség. Az öreg bakter vonatmentes időben beugrott fát vágni, vagy megetetni az állatokat.  Ilyenkor az asszony vagy a gyerek felügyelt a telefonokra, sorompóra
Ma már ezeket az őrházakat hiába keresnénk.  A szolgálati helyek megszűntek. Jött a biztosítóberendezés.  Nem volt szükség  térközőrre, sorompókezelőre.
Vasúti őrház

Amíg az idősek éltek,  benne maradtak az épületben. A fiatalok már nem akartak ilyen helyeken lakni,  nem is követték az öregek munkáját.  A bejárás a városba, munkahelyre körülményes lett volna, nem úgy, mint az öregeknek, akik az Utasításokban kaptak jogot arra, hogy a beteg, vagy szülni készülő családtagok felszállása végett a vonatok a  "bódénál", rendkívüli módon megálljanak.
A kihalt épületek tönkrementek.  Széthordták őket apránként.  Már nagyon ritkán lehet ezekből egyet-egyet találni.

Valamikor én is ilyen őrházban laktam Nyúlon.  Mivel anyám Nyúl állomáson   -   akkor még állomás volt, két vágánnyal  -  volt forgalmista, beköltözhettünk az őrházba.
Nagyon jó helyünk volt ott.  Amikor már bejártam dolgozni, nem egyszer fordult elő, hogy akkor ébredtem fel, amikor a vonat bejárt az állomásra.  Az utolsó kocsi  -  akkor még 18-20 Bz,  kéttengelyes kocsival közlekedett a személyvonat  -  általában az ajtónk előtt állt meg..
Ma már ez az őrház sincs meg.
Szolgálati lakások azért épültek másnak is, nemcsak a "bakteroknak”.
 Amikor még sok volt a vasutas,  mert kellett is, hogy legyenek,   a vasút gondoskodott arról, hogy építtessen szolgálati lakásokat.  A nagyobb állomások környezetében, Komárom, Kelenföld stb.  ma is megtalálhatók ezek a kolóniák, amelyek vasutasoknak épültek. 
Győrben 1968-ban épített a vasút egy házat (a Zrínyi utca elején), amelyben 11 lakás volt.  Hogy ki az a 11 vasutas, akik a szolgálati lakásba beköltözhetnek, azt az úgynevezett üzemi négyszög döntötte el. 

Ez az üzemi négyszög állt az állomásfőnökből, a Pártbizottság titkárából.  a Szakszervezeti bizottság titkárából és a Csomóponti KISz bizottság titkárából.  Ez volt a "négyek bandája", néhány vasutas szerint.
A lényeg az, hogy én is beadtam a kérelmemet egy lakásra.  Három éve voltam házas,  volt egy kislányom és mindenki tudta, hogy én a vasúton akarok megöregedni.
Úgy augusztus elején egy nappali szolgálatomban,  a személypályaudvaron voltam forgalmista,  a forgalmiba bejött egy úriember, aki lehet, hogy bemutatkozott, de én nem fordítottam rá akkora figyelmet, hogy megjegyezzem a nevét, főleg arra nem, hogy ki is ő valójában.
Mindenesetre nagyon barátságos volt, kérdezgetett engem ki vagyok, milyen vizsgáim vannak, mik a terveim?   Udvariasan válaszolgattam neki.
Ismeretlen úriember

Amikor a kollégám bejött a forgalmiba, ez az úriember megkért, hogy menjek be vele  a főnöki irodába.  Nem tudtam mire vélni az invitálást, de gondoltam, hogy majd meg fogom tudni.
Bementünk a főnök irodájába.  Elkezdett kérdezgetni:  mi van édesanyámmal, mi van a testvéreimmel?  Ki, hol dolgozik?  Milyen vizsgáim vannak?  Mi akarok lenni?  stb.
Azt is megkérdezte, hogy tudom-e, hogy ki ő?  Megmondtam őszintén, hogy halvány fogalmam sincs.
Ekkor megszólalt a főnök telefonja.  Az én emberem felvette a kagylót és meglepődve hallottam, amint bejelentkezett: 
- Dr. Németh István vagyok a Budapesti Igazgatóság Jogi Osztályának a vezetője.
Nos a kerekek az agyamban elkezdtek kalimpálni.  Hát persze, hogy hallottam már róla.
Nagyon sokan áldották a nevét.  Ő volt a "mindenki Pista bácsija" a vasutasok között.
Nagyon sok vasutasnak segített ügyes-bajos dolgainak elintézésében.
Valamikor jegyvizsgáló volt Pápán.
Letette a telefont és megkérdezte:  na most már tudod, hogy ki vagyok?
Mondtam, hogy anyám sokat mesélt arról a pápai jegyvizsgálóról, aki nagyon sokat tanult és eljutott egészen az Igazgatóság Jogi osztályáig.
Mondja ő, hogy gyerek koromban a térdén lovagoltatott Pápán, amikor kimentem az anyámhoz a vasútra  (Akkor anyám ott dolgozott).
Beszélgettünk még egy darabig, illetve leginkább csak ő beszélt, mert én nem emlékeztem arra sem, hogy a térdén lovagoltam volna.
Mondom, hogy megnősültem, van egy kislányom.  Egyelőre az anyósnál lakunk, de beadtam az igényemet szolgálati lakásra.
Na mindjárt megnézzük, mondta és felemelt egy kimutatást a főnök asztaláról.
Úgy hívnak, hogy  Walter István, úgy-e?,   Mondtam, hogy egyezik.
Na, gyere nézd meg.  Harmadik helyen szerepelsz az igénylők között.  Számíthatsz rá, hogy megkapod.
Nagyon jó hangulatban búcsúztam el tőle. Otthon elmeséltem a feleségemnek a jó hírt.
Amikor csak Győrben jártunk, mindig elmentünk az épülő ház felé.  Volt olyan, hogy belopakodtunk az építkezési területre.  Pallókon, gerendákon bejártuk az épületet.
Saccoltuk, hogy melyik helyiség, mi lesz.  És, hogy a három-négy szint melyikén fogunk lakást kapni.  Mindegy volt.  Fiatalok vagyunk.  A legfelsőre is fel tudunk volna menni.
Nem lehet elmondani, milyen boldogok voltunk.
Ebben volt 11 szolgálati lakás

Boldogságunkat még fokozta, hogy augusztus 20-án nyertem egy Moszkvics személygépkocsit.
Dicsekedtem fűnek-fának. Nagyon sokan irigyeltek a szerencsém miatt.  Nagyon sokan pedig úgy tettek, mintha nem irigyelnének.  Valószínű ők  okozták a problémát.

Szeptember végén ült össze a "négyszög", a végleges döntés végett.
Másnap már ki volt  függesztve  a névsor, akik a szolgálati lakást megkapták.
Iparkodtam megnézni én is, szerepelek-e a listán?
Nagyon nagy meglepetésemre,  az én nevem nem szerepelt a névsorban.
Mintha letaglóztak volna.
Mi történhetett?

Megyek be a főnökhöz.  
 Láttam rajta,  hogy a háta közepére sem kívánja a velem való beszélgetést, de én azért feltettem a kérdést:  hogy csúszhattam le a harmadik helyről a tabellán kívülre?  Láttam,  meglepődött azon, tudok arról, hogy a harmadik helyen szerepeltem.  Hímezett-hámozott. 
Arról kezdett beszélni,  hogy a bizottságban valaki azt javasolta, hogy én ne kapjak lakást, mert nyertem egy autót.
Nem árulta el, ki volt a négy közül, aki ezt javasolta, de a másik hárommal is beszéltem az ügyről és mindegyik úgy tett, mintha nem ő lenne az az „egy”.
A mai napig nem tudom, hogy ki volt a négy közül, aki kihúzatta a nevemet azok közül, akik szolgálati lakást kaptak, azért mert nyertem egy kocsit.
Kérdezem a főnöktől, hogy miért nem védett meg? Miért nem mondta, hogy a kocsiban azért mégsem lakhatok?  Ha eladom,  akkor sem kapok érte annyit, hogy lakást vegyek az árán.  (76 ezer forint volt egy új Moszkvics. Bár, amikor átvettem egy úr 80-at adott volna érte).
Ilyen házat kaphattam volna

A főnök még megpróbálta menteni a helyzetet.  Azt mondta,  hogy beköltözhetek egy vasutas házba, ami a Baromfi feldolgozóval szemközt van.  (Olyasmi ház volt, amilyenben Nyúlon is laktam).   Egy egyedülálló kis ház volt, udvarral, kerttel, közvetlenül a vágányok mellett, ami a kisebb baj lett volna.  Hanem azt a bűzt megszokni soha nem tudtam volna, ami a Baromfifeldolgozóból áradt.  Tudom, mert, ott voltam bakter az épülettel szemben.
 Azt mondtam, hogy az nekem nem kell.



Nagyon bánatos voltam, hogy nem kaptam szolgálati lakást.
Mérgemben lebontottam az anyósom házát és elkezdtünk egy hatalmas házat építeni a helyére.
A hatalmas azt jelentette nekünk, hogy 12x12 méter alapterületű, emeletes házat hoztunk össze, ebben  101 vasutas kollégám segített  ( a nevüket összeírtam, ha bármikor tudok rajtuk segíteni, megteszem.)
Azt soha nem tudtam kideríteni, hogy ki volt a jóakaróm a "négyek" közül.
Nem is fogom megtudni, mert mindegyik meghalt már.
Utólag belegondolva az egészből én nyertem, mert  azzal, hogy meg kellett dolgoznom a lakásomért,  nem pedig beleültem egy készbe, megtanultam, hogy ha valamit el akarok érni, a legelső,  akire számíthatok, az magam vagyok.
És persze az égiek.
Még lelkiismeret furdalásom is volt a négy ember halála miatt,  hiszen  -  igaz, hogy csak magamban  -  ahányszor eszembe jutott, hogyan tettek félre, azt gondoltam,  (néhányan most azt is gondolhatják, hogy még gondolnom sem lett volna szabad),  „dögöljetek meg!”

Mérgében néha mond ilyent az ember, még ha később nem is
gondolja komolyan. Főleg, mert hamar elmentek.
Én csak gondoltam!

Nem gondoljátok, hogy ott fönn, valaki mégis meghallotta?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése