Épül a Rendelkező Torony |
56. Az első nappalos munkaköröm
A pocsolya mélységét csak azután tudod meg, ha
már beleléptél.
(mondás)
Nem
telt el egy év azóta, hogy diplomát szereztem.
Közlekedési üzemmérnöki képesítést kaptam.
A főiskolai végzettség a vasúton elterjedt szóbeszéd szerint nemcsak a „reszortos” beosztásokra, hanem a rendelkező forgalmi szolgálattevői beosztáshoz is követelmény lesz rövid időn belül.
Jelenleg még 8 általánost végzett rendelkező is dolgozik a „Torony”-ban, de akik ezután kerülnek oda, már feltétel lesz a főiskolai végzettség.
Közlekedési üzemmérnöki képesítést kaptam.
A főiskolai végzettség a vasúton elterjedt szóbeszéd szerint nemcsak a „reszortos” beosztásokra, hanem a rendelkező forgalmi szolgálattevői beosztáshoz is követelmény lesz rövid időn belül.
Jelenleg még 8 általánost végzett rendelkező is dolgozik a „Torony”-ban, de akik ezután kerülnek oda, már feltétel lesz a főiskolai végzettség.
Nem
csodálkoztam tehát, amikor a diplomaszerzés után rövidesen felkerültem a
rendelkező toronyba.
Akik nem hallottak még ezekről a vasúti munkakörökről, elmondom, hogy a rendelkező forgalmi szolgálattevő az „atyaúristen” az állomáson.
Mindenkinek ő parancsol a vonatközlekedés szabályozásával és a tolatásokkal kapcsolatos tevékenységek végzéséről.
Ebbéli tevékenységébe még a főnök sem szólhat bele, mert a rendelkezőnek egyszemélyi felelőssége van mindenért, ami az állomásán történik.
Mondok példát. Ha a főnök ellenőrzést tart a forgalmi irodában és a forgalmista éppen valami vonatközlekedéssel kapcsolatos tevékenységet végez, az okos főnök csendben megvárja míg a forgalmista végez és csak utána kezdi el az ellenőrzést. Illetve csak utána várhatja el a beosztottjától az úgynevezett „jelentkezési kötelezettséget”.
Akik nem hallottak még ezekről a vasúti munkakörökről, elmondom, hogy a rendelkező forgalmi szolgálattevő az „atyaúristen” az állomáson.
Mindenkinek ő parancsol a vonatközlekedés szabályozásával és a tolatásokkal kapcsolatos tevékenységek végzéséről.
Ebbéli tevékenységébe még a főnök sem szólhat bele, mert a rendelkezőnek egyszemélyi felelőssége van mindenért, ami az állomásán történik.
Mondok példát. Ha a főnök ellenőrzést tart a forgalmi irodában és a forgalmista éppen valami vonatközlekedéssel kapcsolatos tevékenységet végez, az okos főnök csendben megvárja míg a forgalmista végez és csak utána kezdi el az ellenőrzést. Illetve csak utána várhatja el a beosztottjától az úgynevezett „jelentkezési kötelezettséget”.
Vagy,
ha a főnök azt akarja, hogy valamelyik vonat az első vágányra járjon, mert jön
vele az anyósa és nem szeretné, ha aluljárózni kellene neki, „megkérheti”
a forgalmistáját, hogy a vonatot ne a hatodikra, hanem az elsőre járassa be.
A táblánál |
A forgalmista előzékenyen, eleget tehet a kérésnek. (különben megnézheti magát!)
De nem ez a rendelkező fő tevékenysége, hanem az állomási dolgozókon, beosztottjain keresztül biztosítani kell, hogy minden az előírások szerint történjen.
Mint
minden eddigi munkakörömet, a rendelkező forgalmi szolgálattevői munkakört
is nagy lelkesedéssel végeztem.
Bár mindenkinek én "parancsoltam", nem volt senki, akit netán megbántottam volna a parancsolgatással. Úgy adtam ki a rendelkezéseket, hogy azok senkit ne bántsanak, de mindenki érezze, hogy a kötelességét kell végezni.
Mondhatnám azt is, hogy nem volt ellenségem, legalábbis nem tudtam róla.
És ezt nem úgy értem el, mint Joe bácsi Texasban, aki azzal dicsekedett, hogy neki nincs ellensége.
Hogyhogy?
Hát, mert mindet kinyírtam!
Bár mindenkinek én "parancsoltam", nem volt senki, akit netán megbántottam volna a parancsolgatással. Úgy adtam ki a rendelkezéseket, hogy azok senkit ne bántsanak, de mindenki érezze, hogy a kötelességét kell végezni.
Nem kell félni! |
És ezt nem úgy értem el, mint Joe bácsi Texasban, aki azzal dicsekedett, hogy neki nincs ellensége.
Hogyhogy?
Hát, mert mindet kinyírtam!
Nem
voltam azonban sokáig a Toronyban, mert egyszer csak a főnököm magához
szólított és feltette a kérdést: Nem unod még az éjszakázást? Ravasz megközelítés! És mielőtt elgondolkoztam volna a kérdésen,
már folytatta is: Hétfőtől nappalos beosztásba helyezlek.
Munkavédelmi ügyintéző leszel, mivel – biztosan hallottad – meghalt Tibi bácsi, aki eddig ebben a munkakörben tevékenykedett.
A kerekek a fejemben hatalmas forgásba kezdtek.
Ha azt találom mondani, hogy nem vállalom, lehet, hogy megnézhetem magam, mikor kínálnak fel még egyszer olyan beosztást, ami előrelépést jelent a hierarchiában.
Munkavédelmi ügyintéző leszel, mivel – biztosan hallottad – meghalt Tibi bácsi, aki eddig ebben a munkakörben tevékenykedett.
A kerekek a fejemben hatalmas forgásba kezdtek.
Ha azt találom mondani, hogy nem vállalom, lehet, hogy megnézhetem magam, mikor kínálnak fel még egyszer olyan beosztást, ami előrelépést jelent a hierarchiában.
A
főnökömtől még az is kitelhetett volna, hogy jól van gyerek, akkor ott fogsz
megdögleni a Toronyban.
Nem az éjszakázás miatt mondtam igent, hanem mert úgy láttam, ez már egy lépés afelé, hogy valamikor még főnök is lehetek.
Elfogadtam a munkakört, anélkül, hogy tudtam volna, mi is lesz a teendőm.
Azt tudtam, hogy előttem ki látta el ezt a munkakört.
Gondoltam, hogy ha ő el tudta ezt végezni, akkor én is eltudom.
Az öreg Tibi bácsi, aki előttem eltapogatott ebben a munkakörben, nem látszott olyan fenoménnek, akit nem lehet helyettesíteni. illetve pótolni.
Ő ugyan a nyugdíjazása előtt elköltözött az élők sorából, de nem a munka vitte a sírba.
Nem az éjszakázás miatt mondtam igent, hanem mert úgy láttam, ez már egy lépés afelé, hogy valamikor még főnök is lehetek.
Elfogadtam a munkakört, anélkül, hogy tudtam volna, mi is lesz a teendőm.
Azt tudtam, hogy előttem ki látta el ezt a munkakört.
Gondoltam, hogy ha ő el tudta ezt végezni, akkor én is eltudom.
Az öreg Tibi bácsi, aki előttem eltapogatott ebben a munkakörben, nem látszott olyan fenoménnek, akit nem lehet helyettesíteni. illetve pótolni.
Ő ugyan a nyugdíjazása előtt elköltözött az élők sorából, de nem a munka vitte a sírba.
A jobb szélen Laci bácsi, az üzemgazdász |
Hétfőn
már beköltöztem az „Irodámba”, ami nem is az én irodám volt, hanem az üzemgazdászé.
Vele kerültem társbérletbe.
Vele kerültem társbérletbe.
Az üzemgazdászt ismertem, mert nemrégen még térfelvigyázó volt, a beosztottja pedig nemrégen még a személypályaudvaron volt külső forgalmi szolgálattevő.
Az üzemgazdászt hétköznapi nyelven „normás”-nak hívták.
Ők számolták ki naponta, hetente, havonta, félévente, évente az állomás teljesítményeit.
A
főnök szerette a Laci bácsit, a főnormást, mert ő értett hozzá, hogy a
teljesítményeket úgy formázza meg, hogy az állomás dolgozói kiérdemeljék a
„prémiumot”.
Csak megemlítem, hogy az utasok a szívükhöz kapnának, ha megtudnák, hogy a személyszállító vonatok menetrendszerinti közlekedése 98,6 %-os, ami azt jelenti, hogy 100 vonatból kettő (még ennyi sem) közlekedik csak késve!
Jó ugye?
Csak megemlítem, hogy az utasok a szívükhöz kapnának, ha megtudnák, hogy a személyszállító vonatok menetrendszerinti közlekedése 98,6 %-os, ami azt jelenti, hogy 100 vonatból kettő (még ennyi sem) közlekedik csak késve!
Jó ugye?
Hozom a finom kávét! |
Különben
pedig jó kis csapat voltunk.
Mint minden munkahelyen itt is ment a munkatársak szekálása, ugratása.
Az emeleti folyosón, ahol az irodánk volt, még számos iroda is előfordult.
Munkaügy, Bérszámfejtők, Anyagosok, Szakszervezet, Távgépíró, Áruirányító.
A távgépíró csajok főzték a kávét az áruirányítónak. Egyik alkalommal látom, hogy viszi a kislány a folyosón a kávét. Kérdezem tőle: kinek viszed? A Jenő bácsinak, az áruirányítónak. Na, én pont hozzá megyek, majd elviszem neki.
Mint minden munkahelyen itt is ment a munkatársak szekálása, ugratása.
Az emeleti folyosón, ahol az irodánk volt, még számos iroda is előfordult.
Munkaügy, Bérszámfejtők, Anyagosok, Szakszervezet, Távgépíró, Áruirányító.
A távgépíró csajok főzték a kávét az áruirányítónak. Egyik alkalommal látom, hogy viszi a kislány a folyosón a kávét. Kérdezem tőle: kinek viszed? A Jenő bácsinak, az áruirányítónak. Na, én pont hozzá megyek, majd elviszem neki.
Átadta
a kávét, amivel én beléptem Laci bácsihoz és kérdeztem tőle, nincs-e valami
ötlete, amivel a Jenő bácsit megtréfálhatnánk. Neki mindig volt.
Tele raktuk a kávét cukorral úgy, hogy a kanál megállt benne.
Viszem a Jenő bácsihoz mondván, hogy a lányoknak nem volt cukruk, ha gondolja tegyen bele. Tett bele. De a kanál már nem akart bele menni.
A folyosóról minden irodából lesték már, hogy mi lesz a „kávé” következménye.
Nem volt veszélyes, mert könnyen lemostuk magunkról a ránk fröccsenő kávét, ami onnan származott, hogy Jenő bácsi utánunk hajította poharastól. Magáról a munkakörről el kell mondanom, hogy ellentétben az eddigi munkáimmal, ezt nem szerettem meg.
Egyrészt azért, mert nem volt munkám. Ez jó dolog, mert nem volt baleset.
Ácstól Rajkáig terjedt a birodalmam, ahol a munkavédelmi szabályok betartását kellett ellenőriznem.
Havi munkatervbe foglaltam, hogy melyik állomáson mikor tartok munkavédelmi ellenőrzést.
Ez egy hónapból kb. tíz napot foglalt le. A többi napokon Jegyzőkönyveket írogattam, jegyzeteket készítettem. Ügyeletes szolgálatot teljesítettem. Állomásbejárást tartottam.
Nem hivatalos minőségben segítettem Laci bácsinak egy állomási „HÍRMONDÓ” szerkesztésében.
Félévenként üzemszemlét kellett tartani, ahol a szakszolgálatok vezetői és az üzemorvos is részt vett. A hiányosságokról jegyzőkönyvet vettem fel és értesítettem a felelősöket a helyreállítás sürgősségéről.
Tele raktuk a kávét cukorral úgy, hogy a kanál megállt benne.
Viszem a Jenő bácsihoz mondván, hogy a lányoknak nem volt cukruk, ha gondolja tegyen bele. Tett bele. De a kanál már nem akart bele menni.
A folyosóról minden irodából lesték már, hogy mi lesz a „kávé” következménye.
Nem volt veszélyes, mert könnyen lemostuk magunkról a ránk fröccsenő kávét, ami onnan származott, hogy Jenő bácsi utánunk hajította poharastól. Magáról a munkakörről el kell mondanom, hogy ellentétben az eddigi munkáimmal, ezt nem szerettem meg.
Egyrészt azért, mert nem volt munkám. Ez jó dolog, mert nem volt baleset.
Ácstól Rajkáig terjedt a birodalmam, ahol a munkavédelmi szabályok betartását kellett ellenőriznem.
Havi munkatervbe foglaltam, hogy melyik állomáson mikor tartok munkavédelmi ellenőrzést.
Ez egy hónapból kb. tíz napot foglalt le. A többi napokon Jegyzőkönyveket írogattam, jegyzeteket készítettem. Ügyeletes szolgálatot teljesítettem. Állomásbejárást tartottam.
Nem hivatalos minőségben segítettem Laci bácsinak egy állomási „HÍRMONDÓ” szerkesztésében.
Félévenként üzemszemlét kellett tartani, ahol a szakszolgálatok vezetői és az üzemorvos is részt vett. A hiányosságokról jegyzőkönyvet vettem fel és értesítettem a felelősöket a helyreállítás sürgősségéről.
Miatta szívesen mentem Üzemszemlére! |
Üzemszemléken megismerkedhettem a szakszolgálati ágak megbízottaival és az üzemorvossal, nem utolsó sorban csinos asszisztensével (aki mellesleg megközelíthetetlennek bizonyult)
Évenként, az Igazgatóság részéről tartott állomásvizsgálatokban szintén részt vettem.
Ezeken az állomásvizsgálatokon a főnök meg szokta hívni a vizsgálókat ebédre, gondolom, hogy szebbeket írjanak az állomásáról a jegyzőkönyvbe.
Az itt megállapított hiányosságok megszüntetéséért a főnök általában engem tett felelőssé.
Nem volt ez egy rossz munkakör.
Voltak előnyei is.
Mivel
a házépítést még nem fejeztem be, jól jött, hogy nagyon sok szabadidőt tudtam
magamnak teremteni.
Igaz, hogy az anyósom nagyon megrémült, amikor elmondtam, hogy ezentúl nappal nem leszek itthon, csak éjjel.
Mi volt a rémültség oka? Hát az, hogy akkor mikor fogom a szőlőt, kukoricát kapálni, és a többi velük kapcsolatos munkát elvégezni.
Főleg, hogyan veszek részt a házépítésban.
Mondtam neki Moldova parasztjának a javaslatát, hogy majd lámpát kötök a t….mre és éjszaka is tudok dolgozni.
Éjszaka így nehéz lenne! |
Igaz, hogy az anyósom nagyon megrémült, amikor elmondtam, hogy ezentúl nappal nem leszek itthon, csak éjjel.
Mi volt a rémültség oka? Hát az, hogy akkor mikor fogom a szőlőt, kukoricát kapálni, és a többi velük kapcsolatos munkát elvégezni.
Főleg, hogyan veszek részt a házépítésban.
Mondtam neki Moldova parasztjának a javaslatát, hogy majd lámpát kötök a t….mre és éjszaka is tudok dolgozni.
Ezt
a rész azonban könnyen megoldottam. Az állomások ellenőrzését
Moszkviccsal egy nap alatt elvégeztem és máris teremtettem magamnak kilenc
szabadnapot, amikor otthon lehettem.
Nem beszélve arról, hogy „vén fejjel” rábeszéltek a fiatalok arra is, hogy vegyek részt az általuk szervezett kispályás labdarúgó csapatban, mint kapus, amivel be is neveztek a városi bajnokságba.
Erről otthon nem is tudtak. A szerelékemet, amit a MÁVDAC-tól kaptunk, a húgom mosta rendszeresen.
Nem beszélve arról, hogy „vén fejjel” rábeszéltek a fiatalok arra is, hogy vegyek részt az általuk szervezett kispályás labdarúgó csapatban, mint kapus, amivel be is neveztek a városi bajnokságba.
Erről otthon nem is tudtak. A szerelékemet, amit a MÁVDAC-tól kaptunk, a húgom mosta rendszeresen.
Hugaimmal |
A csapat tagjai voltak olyan focisták, akik innen onnan kiöregedtek, de szerettek játszani.
Ez is jó kis csapat volt.
Általában mindenki megvert bennünket.
De, hát "Nem a győzelem a fontos....!"
A főnököm azonban mindenről tudott.
Ő volt az egyetlen, aki mindig tudta, hogy hol lehet engem megtalálni.
Erre szükség is volt, mert abban az időben még nem voltak mobiltelefonok, de még vezetékes is ritka helyen, hogy rám csöröghettek volna, ha szükség volt rám valamiért.
Akár otthon kevertem a maltert, vagy kapáltam a kukoricát, akár valamelyik pályán kergettem a labdát, ha szükség volt rám, a főnök küldte értem az értesítőt.
Ez,
ha nem is nagyon sűrűn, de megtörtént.
Legalábbis én gyakorinak tartottam, hogy a négy év alatt, amíg munkavédelmis voltam, félévenként történt egy súlyos, csonkulásos baleset, és évenként előfordult egy-egy halálos üzemi baleset is.
Ezeket nem szerettem. Ki kellett mennem a helyszínre. Hol a rendezőbe, hol valamelyik állomásra, ahol a baleset történt.
Részt kellett vennem a balesetvizsgálatban. El kellett készítenem a Jegyzőkönyvet.
Ezt nagyon utáltam. Mert ugye a halottról nem szokás rosszat mondani,
pláne nem leírni.
Legalábbis én gyakorinak tartottam, hogy a négy év alatt, amíg munkavédelmis voltam, félévenként történt egy súlyos, csonkulásos baleset, és évenként előfordult egy-egy halálos üzemi baleset is.
Ezeket nem szerettem. Ki kellett mennem a helyszínre. Hol a rendezőbe, hol valamelyik állomásra, ahol a baleset történt.
Részt kellett vennem a balesetvizsgálatban. El kellett készítenem a Jegyzőkönyvet.
A "csapat" |
Akkor
most hogyan írjam le, hogy a váltókezelő azért került a két kocsi ütközője
közé, mert a vágányok közül szedte össze zsákba a vagonból kifolyt árpát, és
nem hallotta meg a vágányon guruló járművek zaját.
Háromszor
visszadobták a jegyzőkönyvemet, mire összetudtam szedni úgy, hogy a balesetet
szenvedett és a munkatársai becsülete is viszonylag tiszta maradjon.
A kazánban minden megégett |
Ebben az esetben például a gőzmozdony vezetője is belekeverhető lett volna, mert nekem azért elmondták, hogy az árpával tele zsákot bedobták a gőzmozdony kazánjába.
A
másik, amit nagyon nem szerettem:
Az én kötelességem volt a hozzátartozókat értesíteni a halálos üzemi balesetről.
Ez aztán egy kényelmetlen érzés. Hogyan lehet az ilyet elmondani?
A viccben persze könnyű:
- Jó napot! Özvegy Kiss Józsefné?
- Nem!
- De!
Az én kötelességem volt a hozzátartozókat értesíteni a halálos üzemi balesetről.
Ez aztán egy kényelmetlen érzés. Hogyan lehet az ilyet elmondani?
A viccben persze könnyű:
- Jó napot! Özvegy Kiss Józsefné?
- Nem!
- De!
Szívszorongató
érzés, amikor egy ember, akivel tegnap még vicceltem, ma már nem
tud visszaszólni.
Nem írom le a baleseteket. Legalábbis ezekben a sztorikban nem.
Egy külön könyvben viszont érdemes lesz átnézni, hogy mi miért történt.
Utólag mindenki okos, mindenki tudja, hogy mit, hogyan kellett volna tenni, hogy ne történjen meg a baleset.
Nem írom le a baleseteket. Legalábbis ezekben a sztorikban nem.
Egy külön könyvben viszont érdemes lesz átnézni, hogy mi miért történt.
Utólag mindenki okos, mindenki tudja, hogy mit, hogyan kellett volna tenni, hogy ne történjen meg a baleset.
Négy
évig űztem ezt a munkakört, közben szereztem egy munkavédelmi üzemmérnöki
diplomát is, (amiről még szólni fogok), de végül úgy döntöttem, hogy feladom.
Felkerestem a főnökömet és mondtam neki, hogy tudok ajánlani neki egy tapasztalt forgalmistát. Kérdezi, hogy ugyan ki lenne az?
Mondtam neki, hogy : Ajánlom magamat!
Megértette!
Felkerestem a főnökömet és mondtam neki, hogy tudok ajánlani neki egy tapasztalt forgalmistát. Kérdezi, hogy ugyan ki lenne az?
Mondtam neki, hogy : Ajánlom magamat!
Megértette!
A Torony a fahíddal |
Egy hét elteltével már ismét a Toronyban terelgettem a vonatokat.
Nagyon
előreszaladtam, hiszen addig még sok minden történt, amit nem fogok eltitkolni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése