![]() | |
Így könnyű! |
55. Menjünk a
vonat után
Csak olyan
korlátaink vannak, amit mi magunk állítunk fel.
(G. G. Jampolsky)
(G. G. Jampolsky)
A legtöbb utas azért panaszkodik, hogy késnek a vonatok.
Ritkán hallani olyan panaszt, hogy a vonat korábban elment, mint
ami a menetrendben van.
Pedig ez még kellemetlenebb, mint a késés.
Rengeteg vicc van a vonat indulásával kapcsolatban. Például:
A dadogós kapustól
kérdezi az utas, hogy eléri-e még a pesti gyorsot?
- Ha..ha..ha..
ne..nene..nem tő..tő..tő..lem
ké..ké..kérdezi, a..a..akkor el!
Vagy amikor a paraszt bácsitól kérdezik, hogy elérik-e a 7 órás
vonatot?
- Ha elengedem a
kutyámat akkor a fél hetest is!
Magam is találkoztam olyan utassal aki későn érkezett ki az
állomásra.
Kérdezte tőlem, hogy hol van a pápai vonat.
Mutattam neki, hogy a végét még ott látni!
Persze nem tartotta viccesnek.
Ilyenkor is a vasút a hibás, szerintük, mert biztos, hogy
nem jól megy az órájuk és
mutatja is, hogy az ő svájci óráján -
amihez a nap is kel - még csak ennyi van!
Éppen elég megnyugtatni, hogy a vonatok nem az ő órája
szerint indulnak.
Más az, amikor az ember tényleg viccel.
Vonulok végig a peronon, persze egyenruhában. Jön velem szemben egy idős bácsi.
Kérdezi, hogy nem tudja lelkem, honnan megy a csornai vonat?
Mondom neki, hogy: - de
tudom. És megyek tovább.
Rám szól: - hát nem
mondja meg?
Azt nem kérdezte bátyám.
Ha elérti, mindketten nevetünk és megbeszéljük a szükséges tudnivalókat.
Ha elérti, mindketten nevetünk és megbeszéljük a szükséges tudnivalókat.
![]() |
Nehogy itt hagyjon! |
De nemcsak az utasok maradhatnak le a vonatról.
A vasutasok is.
Amikor a gőzmozdonyokat felváltották a fürge
villanymozdonyok, amelyek helyből
25 km/h sebességgel tudtak indulni, néhány jegyvizsgáló ott
maradt a peronon, mert nem számított rá
a lassan induló gőzmozdonyos vonat után, hogy nem fog tudni fellépni a vonatra.
Legközelebb már a vonat lépcsőjéről adta a jelzést az
indulásra.
De egyéb okból is lemaradhatott a jegyvizsgáló a vonatjáról.
A vonatkísérők, ide
tartozik a jegyvizsgáló is,
meghatározott napból álló „forda”
szerint dolgoznak. A fordában le van írva, hogy melyik vonattal
kezdenek, meddig kell elmenni, melyik vonattal jönnek vissza. Melyik vonattal és hol fejezik be a
szolgálatot.
A győri Olajgyár még javában működött és a Rendező pályaudvarról az Olajgyárba és vissza közlekedő „Kiszolgálómenetet” is beletették a vonatkísérők fordájába.
Gyakorlatilag ezt úgy hajtották végre, hogy felöltöztek
munkaruhába, lementek a rendező pályaudvarra,
összeállították az Olajgyárba viendő teherkocsikat és ezzel az
úgynevezett „Flóra menet”-tel kimentek a
gyárba és vissza.
Visszaútban is le kellett volna menni a vonattal a
rendezőbe, de hogy ne kelljen onnan visszagyalogolni, pláne, ha a következő
vonatukhoz , ami már személyszállító vonat volt,
nem sok idejük maradt..
Ilyenkor ugyanis fel kellett menniük az öltözőbe,
megmosakodtak, átöltöztek, hogy az utasok közé már elfogadható ruhában
menjenek.
![]() |
Flóra menet az Olajgyárba |
A történethez tartozik még, hogy ebben az időben egy vonatkísérő
csapat, amit „szakasz”-nak neveztek, egy
vonatvezetőből (később vezető jegyvizsgálóból) és eleinte három, később csak kettő, még
később csak egy jegyvizsgálóból állt.
(Jelenleg van olyan szakasz, amelyik csak a vezető jegyvizsgálóból
áll)
A jegyvizsgálók közül az
„utolsó jegyvizsgáló”, aki a
vonat utolsó kocsiiban kezelte a jegyeket
- és erre a posztra a vonatvezető
jelölte ki - még olyan kötelessége is volt, hogy a
„zárlámpát”, ami
akkor egy kegyetlen nagy monstrum volt cipelgetni kellett és a vonat végén
kellett egy úgynevezett lámpatám-ra elhelyezni.
Ezzel jelezték, hogy itt a vonat vége.
Sötétben vagy ködben
ezt a lámpát ki is kellett világítani.
Ez nem jelentett gondot amikor már elektromos (elemmel, akkumulátorral ellátott) zárlámpák voltak, mert csak egy kapcsolás és
már világított is.
De amikor még olajjal
működtek, fel kellett tölteni őket és karban tartani, hogy a kanóc meggyújtható
legyen.
Ezt a zárlámpát aztán cipelte magával a kijelölt jegyvizsgáló ahova mentek.
Egyik vonatról a másikra és
a szolgálat befejezése után
leadta a „Lámpakezelőknél” a
legközelebbi szolgálatig.
Az éjszakai forda úgy volt kialakítva - ez
persze csak 13 vagy 15 naponként került rájuk
-
hogy este hétkor kezdtek a rendező pályaudvaron. Kivitték a „Flórát” az Olajgyárba.
Visszaútban leszálltak a személypályaudvaron, megmosakodtak, átöltöztek és mentek a
Veszprémvarsányba közlekedő személyvonatra.
Ha nem jött közbe semmi.
De nagyon sokszor közbejött, hogy az olajgyári menettel
megkéstek és a személyvonatra
„úgy estek rá”!
A mostani esetnél is az történt, hogy a 23 óra 11 perckor
induló személyvonatra kiírt
személyzet csak 23
órakor érkezett vissza.
Rohantak mosakodni és átöltözni.
Én pedig – mint vonatmenesztő külsős - figyeltem őket mikor kerülnek elő az
öltözőből, mert nélkülük a személyvonat nem indulhatott.
Amikor azt láttam, hogy a vonat mellett jönnek-mennek,
kimentem a vonathoz.
Kérdeztem a vonatvezetőt, indulhatunk-e?
Azt mondta, hogy mindenki itt van, mehetünk.
Elindítottam a vonatot úgy 10-15 perc késéssel.
Az aluljárón keresztül sétáltam, vissza a forgalmiba.
Kivel találkozok? A
jegyvizsgálóval, aki a zárlámpát cipelve iparkodott.
![]() |
Nem volt könnyű |
Rögtön gondoltam, hogy hova, de azért megkérdeztem.
Hát te hova mész?
Mondja, hogy a „Göcsejire”. ( így becézték a varsányi vonatot).
Mondtam neki, hogy ne törje magát össze, mert az a vonat már
elment.
Zárlámpa pedig nem volt a végén, mert ott van a kezében.
Ebből még probléma is lehet.
Legkisebb probléma, hogy valaki észreveszi és a mulasztást
elkövetőket - köztük voltam én is -
megbüntetik.
Na gyere pajti, mondtam neki. Hozd a lampionodat.
Beszóltam a forgalmiba, hogy átugrok Szabadhegyre, várjanak
meg a vonattal, félóráig ne keressenek.
Bepattantunk a Moszkvicsba és Győrszabadhegyen már fel is tudta tenni a lámpát a vonat
végére.
A Moszkvics egy másik esetben is jó szolgálatot tett.
Éjszakai szolgálat előtt szervizben voltam vele. Egy kicsit elhúzódott a szerelgetés és már
iparkodnom kellett, hogy a félhatos
eligazításra beérjek.
Igen ám, de a Baross-híd lábánál nem
működött a rendőrlámpa, hanem egy rendőr állt a kereszteződésben a dobogóján és a kezeivel terelte a közlekedést.
Láttam, hogy az én útirányommal párhuzamosan áll, ezért ráléptem a gázra, hogy még átférjek, de pontosan amikor odaértem volna a kereszteződéshez, feltartotta a kezét, ami azt jelentette - szerintem -, hogy a másik irány felől közlekedők következnek.
Én persze nem álltam meg, csak akkor, amikor elkezdett utánam füttyögetni.
![]() |
Ez nekem sárga, ami nem tilos! |
Láttam, hogy az én útirányommal párhuzamosan áll, ezért ráléptem a gázra, hogy még átférjek, de pontosan amikor odaértem volna a kereszteződéshez, feltartotta a kezét, ami azt jelentette - szerintem -, hogy a másik irány felől közlekedők következnek.
Én persze nem álltam meg, csak akkor, amikor elkezdett utánam füttyögetni.
Oda küldte hozzám az adjutánsát, egy kiskatona volt az, és
azt üzente, hogy adjam oda a jogosítványomat.
Nekem eszem ágában sem volt ilyet tenni.
Mondtam a kiskatonának, hogy én miként értelmezem a helyzetet.
Mondtam a kiskatonának, hogy én miként értelmezem a helyzetet.
Végeredményben sárga mellett mentem el, ami még nem
büntetendő.
Kiskatona elment a rendőrhöz, elmondta neki az álláspontomat
és jött vissza.
A rendőr azt üzeni, adjam a jogosítványomat.
Nem adom.
A rendőr azt üzeni, adjam a jogosítványomat.
Nem adom.
Kiskatona a rendőrhöz, aztán vissza. Háromszor üzentünk egymásnak. Még azt is üzentem, hogy jogosítvány nélkül
nem tudok innen elmenni.
Olcsó vicc lenne azt mondanom, hogy az okosabb enged.
Nagy nehezen odaadtam a jogosítványt és siettem a
munkahelyemre.(Jogosítvány nélkül)
De nem vettem át a szolgálatot, hanem hamar felhívtam a
rendőr sógoromat, aki a Baross út végén lakott, hogy jöjjön gyorsan, szerezze
vissza a jogosítványomat.
Jött is. Elmondtam
neki az esetet. Mondta, hogy őrizzem meg
a nyugalmamat. Főleg ne szóljak semmit.
Megtettem. A járdáról figyeltem a
párbeszédet, amit rólam folytattak, ezt abból gondoltam, hogy gyakran
mutogattak felém. Egyik barátságosabban,
mint a másik.
De a végeredmény volt a fontos. A két rendőr megegyezett. Utoljára a dobogós rendőr
még megfenyegetett, de ezzel már nem sokat törődtem, mert láttam, hogy a jogsit
odaadja a sógoromnak.
Megköszöntem a sógornak és meghívtam, hogy valamelyik nap
jöjjön kóstolja meg az újbort Győrújbaráton.
E nélkül is megkóstolta volna.
Iparkodtam a vasútra, mert már 6 óra is elmúlt.
A kollégám, Zoli, akit le kellett volna váltanom, nem volt a
forgalmiban. Kérdezem, hogy hol van. Azt
mondják, most meneszti a saját vonatát, amivel haza kellene menni.
Csak nem csinál ilyen hülyeséget?
De csinált. Elküldte azt a vonatot, amivel haza szokott
menni, Szanyba. Csornai átszállással.
A következő vonat, amivel el tudott volna menni, csak három óra múlva indult.
Éjfél lett volna mire hazaér.
Mondtam neki, hogy felszállhattál volna rá. Előfordult máskor is, hogy a forgalmista elindította a vonatot, táskába dugta a keménypapírból készült, rövid nyelű indítótárcsát, a vörös sapkát és felszállt a vonatra.
A következő vonat, amivel el tudott volna menni, csak három óra múlva indult.
Éjfél lett volna mire hazaér.
Mondtam neki, hogy felszállhattál volna rá. Előfordult máskor is, hogy a forgalmista elindította a vonatot, táskába dugta a keménypapírból készült, rövid nyelű indítótárcsát, a vörös sapkát és felszállt a vonatra.
Nem merte megtenni.
![]() |
Lehetett a vonattal versenyezni! |
No, akkor kapd össze magad, megyünk a vonat után.
Mondtam a kollégáknak, hogy milyen manőverbe kezdek. Tartsanak ki, nemsokára jövök.
Mondtam a kollégáknak, hogy milyen manőverbe kezdek. Tartsanak ki, nemsokára jövök.
Beültünk a Moszkvicsba és indíts!
Ikrény és Enese között a vasút párhuzamosan húzódik a közút
mellett.
Ezen a szakaszon értem utol és kerültem el a vonatot.
Bevágódtunk az enesei állomásra, ahol az én Zoli barátom kényelmesen várhatta a vonatát.
Bevágódtunk az enesei állomásra, ahol az én Zoli barátom kényelmesen várhatta a vonatát.
A mozdonyvezető meg a vonatvezető csak lestek.
Mondják, hogy az előbb még Győrben indítottad a vonatot,
most meg már itt várakozol.
Hát erre jó, ha van kéznél egy jó kis Moszkvics!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése