PIPASZÓ
Nevelőotthon
Elcsodálkoztam egy kissé, amikor anyám augusztus közepe felé
azt mondta:
Gyere fiam, veszünk egy-két ruhát
neked, amiben elmehetsz Szegedre.
MÁV Nevelő bejárata |
Sok mindent ugyan nem vettünk, de nekem így is soknak tűnt az új nadrág, cipő, zoknik, ingek.
Megkérdeztem, hogy miért is megyek én Szegedre?
Azért fiam, mert Nevelőintézetbe kell, hogy adjalak, mivel itthon nagyon nehezen jövünk ki a fizetésemből.
Csakugyan nem dúskáltunk a jólétben. Ekkor már ott sorakozott mögöttem két húgom is. A nagyobbik jövőre már megy iskolába.
Nem tetszett ugyan az a megnevezés, hogy Nevelőintézet, mert elég negatív kicsengése volt. Úgy éreztem, hogy azokat a gyerekeket küldik Nevelőintézetbe, akik valami rosszat cselekedtek.
Tanterem |
Mivel ilyen dolgot magamról fel sem tételeztem, megkérdeztem anyámtól, hogy kikkel leszek én ott együtt, csak nem csavargó gyerekekkel?
Megnyugtatott és elmagyarázta, hogy ez olyan iskola, kollégium, ahol a vasutas szülők gyermekei kapnak helyet, minimális ellátás fejében.
Most, hogy ezeket írom, eszembe jut, hogy személyszállítási vezető koromban mekkora összetűzésbe keveredtem a főnökömmel a következők miatt:
Kaptunk egy rendelkezést a felettes szerveinktől, aminek a fejrészébe
ez volt írva: „Árva és félárva
vasutas szülők gyermekeinek óvodai- és iskolai elhelyezése.”
Mutatom a főnöknek, hogy ezt a címet igencsak elírták. Olvassa csak el.
Mutatom a főnöknek, hogy ezt a címet igencsak elírták. Olvassa csak el.
Elolvasta és azt mondta, hogy nincs ezzel semmi baj. Hülye vagy, ha nem érted. Mondtam neki, hogy beküldöm a Ludas Matyiba,
mert ez így hülyeség.
Nem a vasutas szülők árvák és
félárvák, hanem a gyerekeik.
Azt találtam mondani, hogy ő is csak olyan, mint, aki ezt leírta.
Nem váltunk el barátsággal.
Azt találtam mondani, hogy ő is csak olyan, mint, aki ezt leírta.
Nem váltunk el barátsággal.
Ebédlő |
Nos, ebbe a szegedi kollégiumba
érve megtudtam, hogy ezt intézetnek nevezik és városszerte Bakter a neve, és
bennünket, akik ide járunk illetve itt élünk szintén bakternak neveznek.
Az ide kerülő gyerekek vagy
nagycsaládok gyerekei voltak, vagy fél-családokban éltek, vagy szüleik más
módon nem tudták előteremteni gyermekük taníttatásához a megfelelő összeget.
Megértettem, hogy nem a
szabadulás vágyával, hanem azzal adták intézetbe gyermeküket, hogy több legyen
belőle, mint saját magukból. Ilyen módon az intézet fontos szociális és
kulturális feladatot töltött be.
Magam is tapasztaltam, hogy
olyanokhoz jutottam, amiről otthon még csak álmodni sem mertem. (Ezekről még fogok mesélni).
Egy hamvas arcú kis bakter |
A kollégiumi díjat, ami általában
nem volt magas, a szülők jövedelme és a gyermek tanulmányi eredménye határozta
meg.
Ezért a bakter, lakást, teljes ellátást, ruházatot, tanszereket kapott,
azaz mindent, ami a tanuláshoz, létfenntartáshoz kellett.
Anyám gyorsan rábízott engem egy
nevelőtanárra, aki egyengette az utamat a megfelelő helyekre.
Ami viszont feltűnt és valahogy nem értettem: Majd nem minden gyerek sírt az anyja karjában, néha az anyjával együtt. Ennyire nehéz az elválás?
Jómagam nagyon keveset voltam az anyám karjaiban. Ha voltam is csak nagyon apró koromban lehetett. Amikor hatévesen megismertem, már nem voltam éppen karon ülő.
Ami viszont feltűnt és valahogy nem értettem: Majd nem minden gyerek sírt az anyja karjában, néha az anyjával együtt. Ennyire nehéz az elválás?
Jómagam nagyon keveset voltam az anyám karjaiban. Ha voltam is csak nagyon apró koromban lehetett. Amikor hatévesen megismertem, már nem voltam éppen karon ülő.
Volt, aki sírt |
Ágyneműt és fehérneműt a
varrodában kaptunk. Minden darabba bele lett varrva az azonosító számom, amire
ma is emlékszem, mert könnyű volt: 246.
A szabónál dobáltak ránk zubbonyokat (hétköznapi, ünneplő és játszó), valamint nadrágokat, sapkát, kabátot. A ruhákat aztán egymás között addig cserélgettük, hogy végül is rendes, méretes ruhánk lett.
A felszerelés az ágyak fölhúzásával, a hálótermi rend kialakításával (emeletes ágyakban aludtunk), valamint a tanulószobai (tantermi) hely elfoglalásával és elrendezésével zárult.
Az ágyazásnál egy ellenőrző nevelő, amikor átvette a hálót – nyilván nevelési szándékkal – azonnal feldobott minden ágyat. Kezdhettük újra, de az már jó volt, még ha nem is lett olyan, mint először!
A szabónál dobáltak ránk zubbonyokat (hétköznapi, ünneplő és játszó), valamint nadrágokat, sapkát, kabátot. A ruhákat aztán egymás között addig cserélgettük, hogy végül is rendes, méretes ruhánk lett.
A felszerelés az ágyak fölhúzásával, a hálótermi rend kialakításával (emeletes ágyakban aludtunk), valamint a tanulószobai (tantermi) hely elfoglalásával és elrendezésével zárult.
Az ágyazásnál egy ellenőrző nevelő, amikor átvette a hálót – nyilván nevelési szándékkal – azonnal feldobott minden ágyat. Kezdhettük újra, de az már jó volt, még ha nem is lett olyan, mint először!
Az egyenruhához vállapok is
tartoztak, amelyek a tanulmányi eredményt jelezték, egy stráf mellé egy, kettő
vagy három fekvő „V” jelezte az eredményt.
A fölszerelés délre befejeződött.
Ebéd után kaptunk kimenőt, amit később csak szombat és vasárnap délután a
szobarendet követően kaptunk.
A tanév eleji izgalmakkal teli
napokat a tanulással eltöltött hétköznapok követték.
Lesz még mit meséljek.
Lesz még mit meséljek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése