2020. március 15., vasárnap

Petőfi-ház Pápán


 

 

 

 

 

 

Petőfi-ház - Pápa


Az Ókollégium mellett álló földszintes kis ház volt Petőfi Sándor költő harmadik lakása Pápán.
Petőfi pápai tartózkodása során itt töltötte a legtöbb időt, és innen küldte az Atheneum Kiadónak első verseit, köztük az elsőként megjelentetett Borozó címűt.
Jókai Mór idősebb korában így emlékezett vissza a házra:

"A pápai nagy kollégium mellett volt egy kicsiny ház, abban egy még kisebb fehér szoba. Ennek a háznak kis szobájába szokott összejönni ezelőtt sok-sok esztendővel három diák, kiknek kicsiny volt az egész világ. Az egyik Orlai Soma, a másik Petőfi Sándor, a harmadik én voltam.
Mindenikünknek volt saját kedvenc szenvedélye. Orlaié a költészet, Petőfié a színpad, enyém a festőecset."
A házon 1873-ban felavatott emléktábla található, amelyik azt mutatja, hogy ebben a házban lakott 1841 októberétől 1842 augusztusáig Petőfi Sándor költő. (Cím: Pápa, Petőfi u. 11.)

Mi köze ennek március 15-höz ?

Pápán a Petőfi utcában laktunk albérletben egy családnál, méghozzá a Petőfi utca 7-es szám alatt, aminek azért örültem, mert a 11. szám alatt lakott úgy 100 évvel előttem Petőfi Sándor. A ház mindig fel volt virágozva, koszorúzva és az emléktáblánál évenként (március 15-én) nagy ünnepséget tartottak.
A képen a sárgában lakott Petőfi,  a fehér, gondozatlanban én.
Sokszor elsétáltam a 11-es számú ház felé.
Megcsodáltam az emléktáblát:
Titokban arról álmodoztam, hogy egyszer a 7-es számú házon is lesz emléktábla, hirdetve, hogy ebben laktam én.
Pápa Ókollégium 

Amikor március 15-én összegyűlt a tömeg a 11-es számú ház előtt, koszorút helyeztek az emléktábla mellé, majd elsétáltak a mellette levő nagy épülethez, az Ókollégiumhoz.
Itt tartottak egy ünnepi beszédet, amit mindig végighallgattam.

Ma is szép emlékeim közé tartozik.





A Református kollégium





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése